Is het legaal om auteursrechtelijk beschermd materiaal afgeschermd online te zetten voor eigen gebruik?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Zolang het voor eigen gebruik is, bijvoorbeeld een personal cloud of een NAS met deze mogelijkheid, is het legaal. Zolang anderen er maar niet bij kunnen mag het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag die je stelt is niet met 'ja' of 'nee' te beantwoorden. Het is een grijs gebied, waarover nog niet zoveel jurisprudentie beschikbaar is.

In principe schend je het auteursrecht als je beschermd materiaal 'verborgen en beveiligd' online zet. Dat heeft een aantal redenen. In de eerste plaats is het, volgens de letter van de wet, al niet toegestaan om auteursrechtelijk beschermd werk te 'kopiëren': het maken van kopieën is één van de exclusieve rechten die een auteur heeft (bron 1). Als je b.v. een muziek-cd koopt of een schijfje waarop een computerspel of -programma staat, dan wordt op de verpakking of in de voorwaarden expliciet vermeld dat kopiëren niet is toegestaan: 'Het maken van verveelvoudigingen is niet toegestaan zonder toestemming van de auteursrechthebbende'. Hetzelfde geldt voor foto's. Vandaar de term 'copyright'; kopieerrecht dus.

Dat er soepel met dat recht wordt omgegaan als het om 'persoonlijk gebruik' gaat, is vooral om praktische redenen: het is oncontroleerbaar. Maar 'indirect' betaal je wel een heffing voor copyright als je b.v. lege dvd's of een dvd recorder koopt. Terwijl je misschien alleen maar van plan bent om zelfgemaakte foto's vast te leggen en te vertonen. De opbrengst van die heffing wordt onder rechthebbenden verdeeld.

Als je auteursrechtelijk beschermd materiaal online zet, zouden anderen, aan wie je de inlogcode geeft, daar op een eenvoudige manier bij kunnen komen. En daarmee wordt het auteursrecht met zekerheid geschonden.

YouTube is daar heel streng in. Wanneer je een willekeurige video van de site downloadt en die, volledig afgeschermd en dus als verborgen 'privé'bestand, uploadt naar je eigen account, zal YouTube die video verwijderen. De reden? Anderen die eventueel over een link naar het afgeschermde bestand beschikken, zouden de video kunnen bekijken.
Pieter2011
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Arnoud Engelfriet heeft de site al meer als een jaar niet meer aangepast, in tussen zijn er wel uitspraken gedaan en is duidelijk dat uploaden van beschermde bestanden verboden is, dus neen het mag niet, ook niet op een afgeschermde site.
Pieter2011
10 jaar geleden
En waar is jouw bron, met een voorbeeld van zo'n uitspraak?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het verbod van Piratebay in Nederland.
Pieter2011
10 jaar geleden
Dat is niet te vergelijken:
1. The Pirate Bay zet zelf geen bestanden online, maar verbindt computers met elkaar zodat gebruikers bestanden kunnen delen.
2. The Pirate Bay is niet verboden. Wel werden sommige providers door de rechter gedwongen om bepaalde websites af te sluiten. 19 september dient het hoger beroep: https://blog.xs4all.nl/2013/04/18/update-hoger-beroep-over-blokkeren-the-pirate-bay/
Maar je kunt nog gewoon op TPB terecht en dat is niet illegaal (ook het downloaden niet): http://pirateproxy.net/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeg ook nergens dat downloaden verboden is, het uploaden is verboden en piratebay is verboden omdat ze de mensen de kans geven om op een illegale wijze films te uploaden. Er is geen enkele andere reden waarom Piratebay anders verboden had kunnen worden. Als je de grieven van XS for all kent weet je dat het bij hen niet gaat om het afschermen van die site maar de manier waarop het gaat, een telefoonaanbieder mag ook zomaar niet het abonnement van iemand die dreigt zonder bevel van de rechter afsluiten.
Pieter2011
10 jaar geleden
Bij peer-to-peer (en dat is wat The Pirate Bay doet) worden geen bestanden geupload: die bestanden staan gewoon op de eigen pc's van degenen die ze willen delen. Terwijl de vraag luidt: 'Is het legaal om auteursrechtelijk beschermd materiaal afgeschermd online te zetten voor eigen gebruik?' Oftewel: 'Mag je werk dat onder het auteursrecht valt uploaden?' Prima als je zegt dat dat niet mag, maar maak die stelling dan hard door met voorbeelden, feiten en bronnen te komen. Bij The Pirate Bay is geen sprake van uploaden van bestanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook bij peer to peer is uploaden van toepassing, op het moment dat jij download wordt jouw computer een onderdeel in het peer to peer netwerk en laad je de bestanden die je ontvangen hebt meteen weer op het net. Dit wordt een eindeloze discussie met dingen die gewoon niet ter zaken doen, kijk maar eens wat er gebeurd als je de nieuwste film afgeschermd op youtube zet, deze wordt terstond verwijdert.
Neen, je mag dit niet afgeschermd online zetten.

Het uploaden van auteursrechtelijk beschermde bestanden is verboden, het maakt totaal niet uit of je het op een afgeschermde site zet of op een site die iedereen kan bezoeken.

Hetzelfde zien we ook met betaal TV, zenders zijn afgeschermd voor andere dan leden echter ook zij moeten gewoon de auteursrechten voldoen.