Mag je in Nederland vrijwilligerswerk doen bij een commercieel bedrijf?

Is dat volgens de wet toegestaan, is de vraag waar een vriend en ik over discussiëren. Bijvoorbeeld bij een biologische boer die gewoon een winstoogmerk heeft. Hoe zit dat met de wet op minimumloon, concurrentievervalsing en bijvoorbeeld de fiscus.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
8.5K

Het beste antwoord

Dat hangt ervan af:

"Een vrijwilliger is iemand die niet ‘bij wijze van beroep’ werkt voor 1 van de volgende organisaties:

een organisatie die geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft te doen
een sportorganisatie
een algemeen nut beogende instelling (ANBI)
Bij een sportorganisatie en een ANBI zijn de rechtsvorm en het wel of niet aangifte vennootschapsbelasting hoeven doen niet van belang.

Een vrijwilliger is iemand die alleen een beloning krijgt die binnen de grenzen van een vrijwilligersvergoeding blijft. Een belangrijk kenmerk van vrijwilligerswerk is namelijk dat een vergoeding niet in verhouding staat tot het tijdsbeslag en de aard van het werk.

Van een vrijwilligersvergoeding is sprake als iemand vergoedingen of verstrekkingen krijgt met een gezamenlijke waarde van maximaal € 150 per maand en maximaal € 1.500 per kalenderjaar.

(...)

Is de beloning marktconform en is degene aan wie deze wordt betaald aan te merken als werknemer, dan gelden de normale regels voor de loonheffingen."

Een biologische boer is geen ANBI of sportorganisatie. Blijft de vraag of de boer aangifte vennootschapsbelasting moet doen. Ja, als hij zijn onderneming drijft in de vorm van een BV of NV (ongebruikelijk dat laatste). Maar ook, in bepaalde gevallen, als hij zijn onderneming drijft in de vorm van een stichting of vereniging. Beide ongebruikelijk.

Goed, het is dus geen vrijwilligerswerk als de boer aangifte VPB moet doen met zijn bedrijf.

Maar ook als dit niet het geval is, gaat het erom of het écht vrijwilligerswerk is en dat je niet gewoon iemand bent die zijn beroep onbetaald uitoefent als ware hij een onbetaalde werknemer. Het gaat er niet om welk 'label' je aan het werk hangt, maar wat het in feite is. Geeft de boer opdrachten die je moet uitvoeren, ben je verplicht die opdrachten persoonlijk uit te voeren... dan zijn dat al aanwijzingen voor een dienstverband.

Uiteraard is er ook geen sprake van vrijwilligerswerk als je een beloning krijgt die 'normaal' is voor de tijd die je in het werk gestoken hebt.
Computoon