Stoplichten bij een brug in verkeersreglement opgenomen?

Niet verkeerslichten maar echte stoplichten bij een brug, een enkele rode lamp. Als die gaat branden omdat de brug open moet voor de scheepvaart, ben je dan verplicht te stoppen als wegverkeer zijnde? Zijn deze stoplichten opgenomen in het verkeersreglement en staat op het doorrijden een boete, en zo ja, hoe hoog?
Het lijkt mij lastig vast te stellen dat iemand moedwillig door rood gaat omdat het licht plotseling kan zijn gaan branden, en niet zoals bij een verkeerslicht eerst orange wordt.
Hoe zit het bij knipperlichten bij spoorwegovergangen, die zullen toch wel zeker zijn opgenomen in het verkeersreglement?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
8.1K

Het beste antwoord

Het is hetzelfde als het oranje licht, als je echt niet meer kunt stoppen kun je nog doorrijden want NADAT die rode lampen aan gaan gaan pas de slagbomen naar beneden. Je kunt niet van iemand verwachten dat die bovenop de rem gaat staan op het moment dat het lampje net voor hem aan gaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Vaak wordt een verkeerslicht "stoplicht" genoemd. Niet iedereen vindt dit juist, omdat meerkleurige verkeerslichten ook andere signalen kunnen geven dan het gebod te stoppen. Toch is het volgens woordenboeken een correcte benaming voor een verkeerslicht. De rode lampen bij bruggen en spoorwegovergangen zijn wel degelijk stoplichten: als deze lampen branden (al dan niet knipperend), is stoppen verplicht; andere signalen kunnen met deze lichten niet worden gegeven. De benaming "stoplicht" sluit beter aan bij "stopbord". Stoplicht" is ook een weinig gebruikt synoniem voor "remlicht""

Dus natuurlijk moet je stoppen voor dit STOPLICHT maar als je er vlak voor bent en je rijdt 80 is dat niet mogelijk natuurlijk. Ze bedoelen hierboven mee dat je moet stoppen voor dat verkeerslicht wat dus wel degelijk ook in het verkeersreglement staat.