Is er een manier om zeker te weten of een zwerfhond die meegenomen is uit Spanje geen hondsdolheid heeft?

Kan een hond dan hier getest worden op hondsdolheid, of achteraf ingeënt worden zodat hij niet meer besmettelijk is?
Wat voor tests of inentingen moet het dier gehad hebben om als veilig te worden beschouwd?

Iemand die bij mij komt hospiteren voor een kamer heeft een zwerfhond uit Spanje, en ik wil voor die hond in mijn huis komt wonen weten of hij geen hondsdolheid kan hebben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn verschillende organisaties die honden overvliegen naar belgië, en nederland mogelijk ook. Deze worden getest op allerlei ziektes voor ze naar hier komen. Hier komen ze dan bij voorlopige opvanggezinnen terecht die de honden ook nog ns weken optisch observeren of er iets mee scheelt. Mn schoonmoeder vangt zo al jaren honden op voor ze naar hun definitieve gezinnen gaan. Nog nooit een zieke hond gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die hond mag de grens niet eens overkomen zonder een vaccinatie tegen Hondsdolheid, dus voor hij vertrekt of is vertrokken uit Spanje, is hij al tegen Rabies gevaccineerd.

Antwoorden (3)

De enigste manier om zeker te weten dat een hond geen hondsdolheid heeft is een bezoek aan de dierenarts en een grondig onderzoek laten uitvoeren.

Mocht het dier besmet zijn met hondsdolheid wordt hij afgemaakt, hondsdolheid is nagenoeg niet te genezen bij honden, inenten heeft dan ook geen nut meer.

Na het onderzoek kan je wel verzoeken eerst de hond te laten inenten tegen hondsdolheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, er is geen manier om dat voor de uitbraak te weten te komen, er zijn geen testen hiervoor en de incubatietijd kan oplopen tot jaren, het enige dat je kunt doen, is je hond preventief in laten enten, maar als hij al besmet is, heeft ook dat geen nut.
Houdt de gezondheid van de hond goed in de gaten, meer kun je niet doen. Bespreek je twijfel met je dierenarts, die kan je er meer over vertellen, ook hoe groot het risico is, voor zover ik weet komt hondsdolheid niet veel voor in Spanje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt eraan waar de gebeten is om de besmetting gekregen te hebben, hoe verder van de hersenen af er gebeten is, hoe langer het duurt tot de ziekte uitbreekt, dat kan echt wel 2 jaar duren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even voor je opgezocht. Op www.diernet.nl wordt bevestigd dat het 2 jaar kan duren, voordat de ziekte werkelijk uitbreekt, maar als je googled: kan de incubatietijd bij hondsdolheid jaren duren, dan krijg je nog veel meer resultaten dat dit jaren kan duren.
Ivana
10 jaar geleden
Op dit moment is er hondsdolheid in Spanje. Ik hoorde een waarschuwing voor toeristen over de radio.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Ivana,ik las dit van de week in de krant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dan zeker een reden om je goed te laten informeren door de dierenarts. Die weet waarschijnlijk wel in welke gebieden dat voorkomt. Bedankt voor de informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
27 juni 2013 - De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwt voor hondsdolheid in Spanje. In het plaatsje Argés, 100 kilometer ten zuiden van Madrid, is eind juni de levensbedreigende ziekte vastgesteld.

"Nederlanders die hun hond of een ander huisdier meenemen naar Spanje kunnen beter vermijden dat hun eigen dier in contact komt met Spaanse honden of andere zoogdieren," zegt de NVWA. Mensen krijgen het advies om hun huisdier in te enten tegen hondsdolheid. De NVWA adviseert verder om geen dieren vanuit Spanje mee naar huis te nemen. In sommige gebieden in Spanje is een aanlijn- en vaccinatieplicht ingesteld door de autoriteiten. Hondsdolheid is levensbedreigend als een mens ermee wordt besmet. Het rabiësvirus kan worden overgedragen als dieren bijten, krabben of aan een wond likken. Bron: ANWB reisinformatie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook bedankt Maria.
De incubatietijd van rabiës is tenminste 10 dagen maar kan tot 30 -50 dagen na de beet nog tot de ziekte leiden. Is de hond al langer dan die periode in Nederland of heeft hij al 50 dagen geen ziekteverschijnselen vertoond, dan is hij geen drager. De nieuwe eigenaar doet er overigens wel verstandig aan even langs de dokter te gaan om hem te laten testen op enkele hele gemene ziekten zoals parvo en hartworm. Kan ie gelijk worden ingeënt tegen van alles en nog wat. Overigens zie je aan een hond of ander zoogdier dat hij rabiës heeft. Rusteloosheid en meestal verlammingen en tussendoor dus kans op bijtgedrag. Speeksel brengt de ziekte over.
Al met al zal het dus wel meevallen met de ( immers een nieuwe) hond maar even langs de dokter is domweg de plicht van een dierenliefhebber.

Toegevoegd na 20 minuten:
De richtlijnen van de GGD gaan ook uit van de 10-dagen termijn vanaf de beet. ( van onbekend dier op de hond, in dit geval). Is een mens gebeten, dan ook de 10-dagen periode waarin het dier wordt geobserveerd. De richtlijnen melden ook dat het observeren van wilde dieren niet wordt aanbevolen ( vleermuizen etc). Met het Spaanse hondje zal het dus wel meevallen, tenzij hij opeens heel raar gaat doen. Dat zit er niet in..