Bestaan er bedrijven die schuldhulp aanbieden, voor als je bijvoorbeeld voor de tweede keer in de schulden komt en afgewezen wordt door je gemeente?

Als je eerder in de schuldhulp terecht ben gekomen en je wordt afgewezen voor de tweede maal vanwege een bepaald termijn waarin je schuldenvrij (had) moet(en) zijn, kan je dan ook terecht bij bedrijven die schuldhulp aanbieden die los staan van de gemeente?

of ben je altijd verplicht om dit via de gemeente waarin je woonachtig bent te laten doen, OF is het ook mogelijk om naar een andere gemeente te stappen, als het in je eigen gemeente niet lukt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben niet zelf persoonlijk in de schulden. Maar er bestaan mensen die voor de tweede keer in de schulden terecht komen en geen hulp krijgen van de gemeente omdat ze zoveel tijd schuldvrij moeten zijn. Voor zulke mensen moeten er toch ook gewoon oplossingen zijn, dat ze niet zelf de touwtjes aan elkaar moeten knopen op de een of andere manier en dat ze nergens terecht kunnen, vind ik niet normaal in een land als Nederland, waar als er hulp nodig is, mensen elkaar echt wel helpen, maar je nergens kan aankloppen (zo lijkt het dan voo zo iemand) als je voor de tweede keer weer in de s**t beland.

Het beste antwoord

Schuldhulpverlening en budgetbeheer waren tot enkele jaren geleden vooral een aangelegenheid van gemeenten en gemeentelijke kredietbanken. De private markt is echter groeiende. De private markt bestaat onder andere uit organisaties die budgetbeheer aanbieden en vaak ook andere schuldgerelateerde activiteiten uitvoeren. Enkele private organisaties zijn: plangroep.nl, sociaal.nl, modusvivendi.nl, svf.nl, aktiva.nl en zuidweg-partners.nl.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zijn deze ook betrouwbaar? je geeft namelijk wel al je financiën uit handen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De betrouwbaarheid is een lastige. Methodiek van de hulpverlening zal niet veel verschillen van hoe de gemeente dat doet, daar is wettelijke regelgeving voor. Let goed op of de uitvoerende schuldhulp verlenende organisatie beschikt over aantoonbare kwaliteitseisen. Het lidmaatschap van een branchevereniging als de NVVK (branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren) en/of de organisatiecertificering NEN 8048 worden als een kwaliteitsborg gezien. Daarnaast is in het kader van beschermingsbewind en inkomensbeheer het lidmaatschap van de BPBI (branchevereniging voor professionele bewindvoerder
s en inkomensbeheerders) ook een kwaliteitsborging. Ook niet onbelangrijk is hoe de financiering van de hulpverlening geregeld zal worden. Dat bedrag mag/moet niet boven je schuldenlast uitkomen m.a.w. het moet zeg maar "inbegrepen" zijn. De schuldeisers krijgen dus minder. Verder is er ook toezicht op schuldhulp verlenende organisatie door de Unit Ordening van de Belastingdienst.
Verder zou ik voordat je in zee gaat met een organisatie eens goed rondneuzen met Google over ervaringen met die organisatie. Verder kan het ook geen kwaad eens advies te vragen bij het Nibud. Kijk ook eens op: http://www.divosa.nl/dossiers/schuldhulpverlening
en http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/schulden/hulp-bij-schulden.html
Sterkte.