Wat is het verschil tussen OTS en PIJ? Wanneer krijgt iemand een OTS en wanneer krijgt iemand een PIJ-maatregel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een Plaatsing In Jeugdinrichting (PIJ) maatregel kan een jongere alleen krijgen als hij een een gewelds- of zedenmisdrijf heeft gepleegd. Van de 3 jaar die de PIJ maatregel duurt, brengt de jongere er 2 jaar door in een justitiële jeugdinrichting. Het 3e jaar is voorwaardelijk. Let op: Ook voor lichtere feiten of als heropvoeding nodig is, kunnen jongeren de PIJ- maatregel krijgen. Ondertoezichtstelling (ots) is een maatregel waarbij uw gezag over uw kind(eren) wordt beperkt. Als in uw gezin ernstige (opvoedings)problemen voorkomen en de ontwikkeling van uw kind in gevaar komt, kan de kinderrechter uw kind onder toezicht stellen. Uw gezin krijgt dan begeleiding van een gezinsvoogd. In de meeste gevallen blijft uw kind tijdens de ondertoezichtstelling thuis wonen. Als het voor het kind beter is, kan de gezinsvoogd de kinderrechter toestemming vragen om uw kind uit huis te plaatsen in een tehuis of pleeggezin.

Antwoorden (1)

Een Plaatsing In Jeugdinrichting (PIJ) maatregel kan een jongere alleen krijgen als hij een gewelds- of zedenmisdrijf heeft gepleegd. Van de 3 jaar die de PIJ maatregel duurt, brengt de jongere er 2 jaar door in een justitiële jeugdinrichting. Het 3e jaar is voorwaardelijk. Let op: Ook voor lichtere feiten of als heropvoeding nodig is, kunnen jongeren de PIJ- maatregel krijgen.

Ondertoezichtstelling (ots) is een maatregel waarbij uw gezag over uw kind(eren) wordt beperkt. Als in uw gezin ernstige (opvoedings)problemen voorkomen en de ontwikkeling van uw kind in gevaar komt, kan de kinderrechter uw kind onder toezicht stellen. Uw gezin krijgt dan begeleiding van een gezinsvoogd. In de meeste gevallen blijft uw kind tijdens de ondertoezichtstelling thuis wonen. Als het voor het kind beter is, kan de gezinsvoogd de kinderrechter toestemming vragen om uw kind uit huis te plaatsen in een tehuis of pleeggezin.