hoe lang moet mijn zoon zitten met een boete van 1000 euro ?

dit is een verkeersboete die hij heeft laten oplopen en niet wilde betalen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Antwoorden (2)

Hij moet gewoon betalen en als hij dat niet doet kan hij als sanctie vastgezet worden maar moet dan nog steeds betalen. Als hij met een verkeerscontrole wordt aangehouden en niet betaald wordt de auto in beslag genomen en moet er binnen 2 weken betaald zijn anders wordt de auto verkocht.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord, alleen is het volgens mij 4 weken dat de auto vastgehouden wordt voordat hij verkocht wordt.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
28 dagen idd.
Indien een verkeersboete niet wordt betaald, staan aan het openbaar ministerie verschillende middelen ter beschikking om betaling af te dwingen. Denk bijvoorbeeld aan het leggen van beslag, het innemen van een rijbewijs of aan het in beslag nemen van een auto. Indien al die middelen niet tot betaling leiden is daar altijd nog het ultieme dwangmiddel van de gijzeling.

Gijzeling houdt in dat hij in hechtenis wordt genomen indien hij een boete niet betaalt. Als regel geldt per € 25,00 één dag gijzeling, met een maximum van een week. Dat is dus behoorlijk ingrijpend. Het openbaar ministerie mag hem echter niet zomaar gijzelen. Daarvoor is toestemming van de rechter nodig. Hij ontvangt een oproep om bij de rechter te verschijnen en tijdens die zitting zal door de rechter moeten worden bepaald of hij mag worden gegijzeld en voor hoe lang.

In verschillende rechterlijke uitspraken is inmiddels bepaald dat gijzeling een ultiem dwangmiddel is dat enkel dient te worden toegepast indien andere dwangmiddelen niet tot betaling hebben geleid. Daarnaast mag gijzeling enkel worden toegepast indien het feit waarvoor een boete is opgelegd ernstig genoeg is. Indien blijkt dat hij in betalingsproblemen verkeert en gewoonweg niet kan betalen, dan mag ook niet worden gegijzeld.

Het is noodzakelijk dat hij een advocaat in de arm neemt als hij voor de rechter moet verschijnen.