Wat kan er met mijn ID gebeurd worden als ik deze kwijtraak?

Wat kan er gebeuren met mijn ID als ik deze kwijtraak en deze in verkeerde handen valt? Kan er alsnog fraude of iets dergelijks gebeuren, al doe ik aangifte en een nieuwe aanvraag? Waar moet ik aan denken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

"Bij identiteitsfraude maakt iemand illegaal gebruik van uw persoonsgegevens. Ook wanneer u er zelf mee instemt dat iemand anders zich voor u uitgeeft, is het identiteitsfraude.

Misbruik persoonsgegevens
Met uw persoonsgegevens kunnen fraudeurs producten en diensten krijgen op uw naam. Zo kunnen zij met uw gegevens een bankrekening openen, een bestelling doen via internet of een creditcard aanvragen.

Strafbaar feit
Als een ander zich voor u uitgeeft, is dat volgens de wet niet strafbaar. Wel is het strafbaar als iemand uw persoonsgegevens misbruikt om bijvoorbeeld producten te kopen of een uitkering aan te vragen. De fraudeur maakt zich dan namelijk schuldig aan oplichting of diefstal. Op grond van dat misdrijf kan de fraudeur vervolgd worden. Wanneer u er zelf mee instemt dat iemand anders zich voor u uitgeeft om strafbare feiten te plegen, kunt u medeverdachte zijn en mogelijk vervolgd worden".

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-is-identiteitsfraude.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja hiermee kan worden gefraudeerd, ook als jij aangifte doet. Er komt niet opeens een rode stempel met ongeldig op de idkaart die jij bent kwijtgeraakt zodra jij aangifte doet. Veel instanties gaan ervanuit dat jij de enigste bent die over je idkaart beschikt, en gebruiken deze als verificatie. Als iemand jouw idkaart vind, kan die persoon als het ware jouw identiteit gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als iemand hiermee iets bestelt op mijn naam zonder te betalen, ID geeft bij een boete of iets in die richting, dan wordt dit toch ongeldig verklaard, omdat bij de politie bekend staat dat mijn ID is gestolen?
Ze kunnen er alleen maar frauderen op Digid en er een uitkering of studietoeslag mee aanvragen. Maar je kunt er niets mee kopen op jouw naam daar er op internet en dergelijke bedrijven niet naar je ID nummer gevraagd word.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dat noem jij 'alleen maar'?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij kan je helemaal niks kopen met een ID kaart....daarvoor heb je toch echt geld, een rekening en een bankpasje of creditcard nodig om iets aan te schaffen. En inderdaad Pelle...."alleen maar"? :-)