Kun je aangifte doen voor bedreiging via internet?

Beste mensen. Gister avond begon iemand die ik niet kende op facebook over seks voor geld en dat hij mijn naam van een "goede vriend" had gekregen. Ik ben hier niet op ingegaan en vroeg wie mijn naam dan had gegeven. In de eerste instantie gaf hij de naam van een oud collega waarvan ik zeker wist dat dat niet kon. Daarna gaf hij de naam van een goede vriend van mij die ook bij dat bedrijf had gewerkt. Ook wist hij die vriend's oude adres en oude telefoonnummer aan mij te geven. Toen ik weigerde mee te werken aan zijn voorstel begon hij dreigend te worden en dat hij wel even langs zou komen. Na een bijdehante opmerking dat hij toch niet wist waar ik woonde wist hij precies mijn straatnaam door te geven en dit vind ik een beangstigend idee omdat niet veel mensen mijn huidige adres weten. Ook wist hij precies hoe laat mijn vriend (waarmee ik samen woon) de deur uit ging naar zijn werk. Toen ik zei dat ik aangifte zou doen begon hij weer over langskomen en maakte mij uit voor hoer. De dag daarvoor was opvallend dat er 4x aangebeld werd. Ik heb niet open gedaan en niet gekeken wie er was. Later op de dag werd er weer aangebeld en mijn vriend ging kijken hoe of wat en er liep een man weg die wij beide niet kennen. Die vriend waar hij het over had is overigens boos dat ik hem niet geloof en lijkt zich niet druk te maken over het feit dat er iemand is die mij bedreigd, zijn naam, oude adres en telefoonnummer heeft.

Groetjes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad echt doodeng ja..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien had je deze figuur in eerste instantie helemaal moeten negeren. Dan was de lol er wellicht snel af geweest. Door het stellen van vragen daag je hem volgens mij juist uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Politie Nederland heeft een website over zulke onderwerpen, vraaghetdepolitie.nl. Hier kan je o.a. zien wat strafbaar is op Internet; http://vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?237 , en wat voor straf erop staat. Misschien een tip om daar eens rond te kijken. http://vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?245 Bronnen:
- http://vraaghetdepolitie.nl/

Het beste antwoord

Bewaar je berichtjes en ga aangifte doen.

Bedreiging

We spreken van bedreiging als iemand dingen zegt, waar een ander bang van wordt en zich er onveilig door voelt. Een bedreiging is een serieuze zaak. Of het nu via internet gebeurt of op school. Vaak begint het als een pesterij, maar wel één die strafbaar is!

Melding doen van bedreiging heeft niet zoveel zin, als je geen aangifte doet bij de politie.

Vind je contact met de politie nog een stap te ver? Met al je vragen over veiligheid kun je terecht op: vraaghetdepolitie.nl. Daar staan politiemensen voor je klaar om een betrouwbaar antwoord op je vraag te geven. Als je liever anoniem wilt blijven kan dit ook.

Wil je toch aangifte doen?

0900-8844 (lokaal tarief)

Bel de politie om een afspraak te maken om aangifte te doen. Op politie.nl vind je ook een lijst van politiebureaus bij jou in de buurt (links bovenaan de pagina).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meeste informatie.

Andere antwoorden (1)

uit uw verhaal maak ik op, dat er geen bedreiging in juridische zin heeft plaats gevonden. dat iemand zegt, dat hij wel even langs zal komen, en dit misschien ook wel daadwerkelijk doet, kan bedreigend over komen, maar is volgens het Wetboek van Strafrecht geen bedreiging. Aangifte van bedreiging doen, heeft dus ook geen zin.

Als de man u lastig blijft vallen, ondanks dat u aangeeft, dat hij er mee moet stoppen, dan kan het uiteindelijk wel de kenmerken krijgen van stalking. dit is wel strafbaar. daar kunt u dus ook aangifte van doen. belangrijk is wel, dat u gedetaileerd bij houdt, wat er gebeurd, en wanneer. hou dus een logboek bij.

Dat u collega boos wordt, als hij geconfronteerd wordt met iets, waar hij niks mee te maken heeft, kan ik me voorstellen. ga nog eens goed met hem in gesprek, voordat dit tussen jullie in komt te staan. je weet immers niet zeker, of hij er iets van weet. zijn gegevens kunnen ook van internet gehaald zijn.
AlphaLimaSierra