Is er sprake van schending van copyright als er toestemming is gegeven van de bron en de bron staat vermeld?

Bijvoorbeeld bij een youtube filmpje, of een citaat uit een boek die men doorverkoopt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee, dat is er niet. De bron staat namelijk vermeld en door de bron is toestemming gegeven. Dan neem ik hierbij wel aan dat de bron degene is die het copyright bezit.

Als de bron niet de bezitter is van het copyright kán het schending zijn, maar het kan ook zijn dat dat niet zo is. Het ligt er maar net aan of je uitdrukkelijke toestemming nodig hebt of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de auteursrechthebbende toestemming heeft gegeven voor openbaarmaking of verveelvoudiging van het werk (ik begrijp dat het jou vooral gaat om openbaarmaking), dan hoef je geen bronvermelding op te nemen. Is er geen toestemming gegeven, dan ben je aangewezen op het citaatrecht, daar zijn echter wat meer voorwaarden aan verbonden, waaronder de verplichting een bron te vermelden, indien mogelijk inclusief de naam van de maker.