Is de beheerder verplicht om zijn rioolpersleidingen in KLIC te hebben? Maakt dit uit bij aansprakelijkheid bij schade?

Het KLIC bevat kabels en leidngen en kan worden geraadpleegd bij projecten. Een kabel of leiding wordt door het kadaster opgenomen in KLIC nadat de betreffende beheerder deze heeft aangemeld. In de praktijk is er het eea nog niet aangemeld; soms zelfs dikke jongens zoals rioolpersleidingen.
De vraag is of de beheerder daarvan (=gemeente, waterschap of gebiesontwikkelverband) niet verplicht is om deze aangemeld te hebben.
Wie de grond in gaat kan een niet bekende leiding beschadigen en is dan aansprakelijk voor de schade. Als een leiding echter niet in KLIC staat, is de aansprakelijkheid dan beperkt of misschien zelfs voor rekening van de leidingbeheerder?

Toegevoegd na 15 minuten:
Bruller is nl weer aan het klussen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Of een leiding gemeld is in het KLIC maakt niets uit, elke grondwerker weet dat hij op een bepaalde diepte leidingen kan tegen komen, op die diepte moet hij dan ook met de nodige voorzichtigheid te werk gaan, een beschadiging van een leiding is altijd voor diegenen die hem beschadigt.

Overigens moet men ook bij een wel aangemelde leiding de nodige voorzichtigheid betrachten als men in de buurt gaat graven, door eerdere werkzaamheden of grondactiviteiten kan de leiding op een afwijkende plaats liggen, ook dan is diegene die de leiding beschadigd volledig aansprakelijk.