auto rijbewijs is ingevorderd op grond van de wegenverkeerswet en toch gaan rijden op een scooteren ben aangehouden wat voor boete kan ik verwachten?

ik ben aangouden op de scooter, terwijl mijn auto rijbewijs is ingevorderd op grond van de wegenverkeerswet. wat voor boete kan ik nu verwachten ????

van de rechter zou ik hem vorig jaar ergens al terug krijgen. maar van het cbr krijg ik hem nog niet terug

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Utrecht
10 jaar geleden
Hoe dom kan je zijn.....

Het beste antwoord

Het is afhankelijk van jouw justiteel verleden en de reden waarom jouw rijbewijs is ingevorderd. Heb je bijvoorbeeld heel veel gedronken en is daarom jouw rijbewijs ingevorderd, dan kan het wel eens zijn dat dit wordt meegenomen in de zaak die de Officier van Justitie tegen je gaat aanspannen. De rechter mag in dat geval jouw straf bepalen, maar reken minstens op enkele honderden euro's - ook als de Officier van Justitie zelf de straf gaat bepalen. Ook jouw strafblad op het gebied van verkeerszaken wordt meegenomen.

Laat het een wijze les voor je zijn, want als je betrapt was op rijden zonder rijbewijs terwijl de rechter heeft bepaald dat je niet mag rijden, dan had het je ook wel eens twee weken gevangenisstraf kunnen opleveren. Dit was destijds de standaard straf die daarvoor stond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nu ik zie dat het CBR jouw rijbewijs niet terug heeft gegeven, maar de periode van rijontzegging opgelegd door de rechter al is verstreken, vermoed ik trouwens dat jouw rijbewijs ongeldig is verklaard door het CBR. Je moet dan inderdaad de procedure en de eisen van het CBR volgen - het zal niet in jouw voordeel wegen dat je nu toch weer de scooter op bent gestapt.

Qua boete moet je alsnog op minstens een paar honderd euro rekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg duidelijk... +1

Andere antwoorden (3)

Daar staat het bedrag van € 230,- voor.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je iemand ongelukkig rijdt kan daar makkelijk een paar ton bijkomen aan onverzekerde schade
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn rijbewijs is ingenomen. hier staat bij het rijden zonder rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je rijbewijs is ingenomen heb je dus geen rijbewijs.
En als je dan gaat rijden dan is dat rijden zonder rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal fout rijden zonder rijbewijs heb je er geen is een overtreding rijden met een rijbewijs dat is ingevorderd is een misdrijf dus ben je echt de sjaak Raar maar zo is het eenmaal in nederland
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Deaal, dat is niet raar. Dat heeft niks te maken met Nederland of een ander land. Anoniem123 pleegt een delict. Zolang alles goed gaat zal niemand er veel van zeggen, maar als het een keertje fout gaat wie draait er dan op voor de kosten of het leed? Het zal je vrouw, kind of moeder maar zijn die onder wordt gereden door zo'n persoon. Dan praat je denk ik ook wel anders.
Is een misdrijf dus gaat via de officier van justitie en die bepaalt dan de hoogte van de boete en je verleden word daar ook bij betrokken dus als je boetes gehad hebt van 30+ kilometer te hard enzo
Maar reken maar op enkele honderden euro's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent gaan rijden op een scooter zonder rijbewijs. Dat zegt toch al genoeg?