Mag je als burger in geval van een burgerarrest (art. 53 WvS) handboeien gebruiken ter bevordering van aanhouding?

Er is een verschil tussen T-ripes en handboeien, zoals dat je met T-ripes de bloedsomloop kan afknellen. Met handboeien gaat dat wat lastiger, maar in geval van een aanhouding na een geweldsmisdrijf of een dergelijk vergrijp, zou ik dan als gewone burger handboeien mogen gebruiken ter bevordering van de aanhouding?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Het beste antwoord

Bij een burgerarrest geldt ook het proportionaliteitsbeginsel (twee keer woordwaarde). Als burger mag je dus een ander aanhouden als deze een misdrijf heeft gepleegd en hem/haar met gepast geweld het weglopen beletten in afwachting van de overdracht aan bevoegde opsporingsambtenaren. Je mag de verdachte vasthouden of op ander manieren het vluchten beletten. De verdachte dient gevolg te geven aan de vorderingen die de burger die het burgerarrest uitvoert hem oplegt en mag zich niet onttrekken aan het arrest. Doet hij dat wel dan mogen meer middelen ingezet worden met in achtneming van het proportonaliteitsbeginsel. Je kunt iemand dan bijvoorbeeld opsluiten, tegen de grond werken, vasthouden en mogelijk zelfs vastbinden. Wel dient steeds de nodige voorzichtigheid in acht genomen te worden dat het toegepaste geweld in relatie staat tot het gepleegde verzet van verdachte. Daarnaast rust altijd de verantwoordelijkheid voor diegene wiens vrijheid beperkt is bij diegene die hem de vrijheid beneemt.

De handeling moet ook in verhouding staan tot het strafbare feit terzake waarvan de aanhouding plaatsvindt. Naarmate de ernst van het strafbare feit geringer is, is eerder sprake van disproportioneel geweld.

In feite is er geen concreet antwoord mogelijk op de vraag of een burger in het algemeen handboeien mag gebruiken bij een burgeraanhouding. Telkens moet op basis van de omstandigheden van het geval worden geoordeeld of het gebruik voldoet aan de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit. Wordt daar niet aan voldaan, dan is sprake van een strafbaar feit (dwang in de zin van artikel 284 WvSr). De officier van justitie zou dan kunnen besluiten om een vervolging in te stellen.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou dat lijkt mij compleet en duidelijk:+

Andere antwoorden (1)

Het antwoord is NEE. Het is niet toegestaan handboeien te gebruiken in geval van een burgeraanhouding. In de ambtsinstructie, artikel 22 staat dat het gebruik enkel is toegestaan door ambtenaren. Met ambtenaren bedoelt men in de Ambtsinstructie, de ambtenaren van politie, de adspiranten van politie en militairen. Zij moeten dan ook nog eens geoefend zijn in het gebruik en de handboeien rechtens toegewezen hebben gekregen. Zij mogen de handboeien zelfs niet bij iedere aanhouding gebruiken. Alleen voor hun eigen veiligheid of sterk vermoeden van vluchtgevaar mogen de handboeien gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
de ambtsinstructie zegt iets over rechten en plichten van opsporingsambtenaren. het zegt niks over burgers. je kan derhalve uit art 22 van de ambtsinstructie ook niet de conclusie trekken dat burgers geen handboeien mogen gebruiken.
http://maxius.nl/ambtsinstructie-voor-de-politie-de-koninklijke-marechaussee-en-andere-opsporingsambtenaren/artikel22
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens. Ik gaf echter het juridisch kader rondom het gebruik van handboeien weer. Er is, bij mijn weten tenminste, namelijk geen wettelijke basis voor burgers en het gebruik van handboeien. Je reactie omtrent het proportionaliteitsbeginsel was duidelijk, maar miste in mijn ogen het juridische kader omtrent de handboeien. Ik vraag me af om men het gebruik van handboeien zou goedkeuren door een burger, want welke burger heeft er tenslotte handboeien op zak? Bij een burgerarrest mag je de verdachte inderdaad het vluchten beletten. In de praktijk wil dat doorgaans zeggen vasthouden, naar de grond of tegen de muur met dwang vasthouden of bijvoorbeeld opsluiten in een ruimte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De toegepaste dwang moet in verhouding staan tot het feit waarvoor je verdachte aanhoudt en uiteraard zijn reactie daarop, zoals gesteld in Artikel 22 lid 2 uit de Ambtsinstructie: "De maatregel, bedoeld in het eerste lid, kan slechts worden getroffen, indien de feiten of omstandigheden dit redelijkerwijs vereisen met het oog op gevaar voor ontvluchting, dan wel met het oog op gevaar voor de veiligheid of het leven van de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, van de ambtenaar of van derden.". Het lijkt me dat, als je van plan bent handboeien te gebruiken, deze wet ook van toepassing is. Als je als burger de verdachte aanhoudt en deze begint, bijvoorbeeld, zich met geweld te verdedigen dan mag er uiteraard meer dwang worden uitgevoerd bij het aanhouden. Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
^ Misschien duidelijker geformuleerd, een citaat van AlphaLimaSi: "De handeling moet ook in verhouding staan tot het strafbare feit terzake waarvan de aanhouding plaatsvindt. Naarmate de ernst van het strafbare feit geringer is, is eerder sprake van disproportioneel geweld.".