waarom krijgen alleen jongens een brief van defensie i.v.b. met dienstplicht?

in Nederland krijgt iedere jonge man rond zijn 17 en een half een brief binnen van defensie in verband met dat zij indien nodig geacht door de ministerie van defensie kunnen worden op geroepen voor dienst plicht.
maar meiden van die zelfde leeftijd krijgen ze niet waarom is dat?
anno 2013 is er toch (politiek gezien) geen verschil tussen mannen en vrouwen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (3)

De dienstplicht in Nederland is opgeschort. Sommigen zijn van mening dat dit komt doordat defensie anders in problemen zou komen in verband met de discriminatiewetgeving, maar dit lijkt me eerlijk gezegd een rare gedachte (al kun je in de politiek zoiets nooit uitsluiten natuurlijk).

De regering kan de wet natuurlijk altijd veranderen dat vrouwen ook een dergelijke brief zullen krijgen, maar aangezien er op dit moment geen concrete gevolgen zijn voor mannen en vrouwen (ergo: dat ze worden opgeroepen) en er sprake is van opschorting (dus dat de uitvoering ervan eigenlijk op zijn gat ligt, ondanks de brieven), zullen ze geen moeite in deze discussie willen gaan steken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar Waarom! geen vrouwen? Omdat vroeger de meeste vrouwen voor de kinderen zorgde? Vrouwen in sommige mannen ogen minder sterk zijn... Het van vroeger uit een mannen beroep was? Waarom??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dienstplicht is niet opgeschort, de opkomstplicht is opgeschort
Dit is in de grondwet zo vastgelegd.

Het oproepen van alleen de mannelijke personen heeft te maken met de fysieke belasting van het persoon tijdens gevechtshandelingen, een vrouw mag en kan niet bij alle defensie onderdelen, zo kunnen er geen vrouwen bij de luchtmobiele brigade, korps commandotroepen en het korps mariniers die de speciale trainingen doet.

Het heeft dus niets met discriminatie af wat dan ook te maken maar enkel en alleen vanwege het fysieke en de mentale gesteldheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Mentale gesteldheid? Hoe bedoel je dat Theo?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het onderdeel mentale gesteldheid tegenwoordig wel achterhaald is - er zijn tegenwoordig veel vrouwen veel harder dan mannen. Fysieke gesteldheid kan ik nog wel begrijpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
KCT & korps mariniers laten inderdaad geen vrouwen toe, luchtmobiel wel (http://www.airmanoeuvrebrigade.nl/3_diversen.php?page=vrouwen)
Een van de reden hiervoor is inderdaad de fysieke gesteldheid
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar niet de mentale smallbrother!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hoor je mij ook niet zeggen Pelle.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ook de mentale gesteldheid. Het is bekend dat een man rationelere beslissingen neemt onder grote druk en niet eerst alle voors en tegens afweegt.
De dienstplicht is niet afgeschaft maar de opkomstplicht is opgeschort. Alweer enkele jaren geleden heeft men met de gedachte gespeeld om een 'sociale dienstplicht' in te voeren voor iedereen maar dat is politiek niets geworden. Dus is alles bij het oude gebleven. Bedenk verder dat mannen en vrouwen wel gelijkwaardig zijn maar niet gelijk. Dat zie je bijv. ook in de wereld van de sport: aparte teams. En betere fysieke prestaties bij verder gelijke omstandigheden. Ook in de tijd van de opkomstplicht hoefden vrouwen bij militaire sport niet aan dezelfde eisen te voldoen. Vreemd, want in de oorlog wordt daar ook geen rekening mee gehouden door de vijand.
Computoon