Mag je bij ruilen van een artikel een cadeaubon retour ontvangen met 6 mnd geldigheid?

Ik heb een armband voor mijn zoon gekocht, met de afspraak dat ik deze kon ruilen, omdat hij niets leuks kon vinden, kregen wij een tegoedbon, bij thuiskomst realiseerde ik dat het een cadeaubon was met 6 mnd geldigheid.
mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K

Antwoorden (3)

Ja. Ruilen is namelijk geen wettelijk recht maar een service van de winkelier, waaraan hij eigen voorwaarden kan verbinden.

"Wanneer mag u iets ruilen?
Bij veel winkels kunt u binnen een bepaalde tijd het product ruilen. Maar dit mag alleen als u het product niet gebruikt hebt en als het niet beschadigd is. Kunt u geen ander product vinden dat u wilt hebben? Dan krijgt u soms een tegoedbon. Bij sommige winkels krijgt u zelfs uw geld terug. Dat moet dan wel binnen een bepaalde tijd. Op de kassabon staat meestal voor welke datum u het product kunt terugbrengen.
Bij sommige winkels kunt u juist niet ruilen. Denk bijvoorbeeld aan meubelwinkels die voor u een bank bestellen. Of als u een keuken koopt."

Toegevoegd na 1 minuut:
Uit andere bron:
"Heb ik het recht om een product te ruilen?
Er bestaat geen wettelijk recht op ruilen. Veel winkels hebben een eigen beleid (‘ruilen binnen dertig dagen op vertoon van uw kassabon'), maar dit is in feite een gunst van de winkelier. Een winkel is dus in het algemeen niet verplicht om een product van u terug te nemen als het product u niet bevalt.

Ruilbeleid verschilt van winkel tot winkel

Een winkel die wel een ruilbeleid hanteert, mag zelf weten hoe dit ruilen kan plaatsvinden. Bij sommige winkels krijgt u zonder problemen uw geld terug, bij andere winkels krijgt u een tegoedbon. Let dus goed op voordat u een product koopt of u kunt ruilen en zo ja, onder welke voorwaarden.

Ruilen bij internetaankopen

Als het gaat om aan aankoop via het internet (of via de telefoon, de fax of een bestelcoupon) dan spreekt men ook wel van een ‘koop op afstand'. In die situatie heeft u meestal een wettelijk recht om een aankoop binnen zeven dagen te annuleren. De verkoper moet u dan uw geld teruggeven.

In de praktijk betekent dit dat u bij internetaankopen meestal wel kunt ruilen (binnen de termijn van zeven dagen).

Ruilen van een kapot product

Als een product binnen een bepaalde termijn kapot gaat, spreekt men ook wel van een ondeugdelijk product. In dat geval kunt u een beroep doen op de wettelijke garantie of eventuele verkopers- of fabrieksgarantie.

De verkoper is in die situatie in het algemeen verplicht om het product gratis te repareren. Als dit niet meer kan, moet de verkoper u een nieuw product geven."
Computoon
10 jaar geleden
Ja want ruilen is nooit een recht maar een gunst, ruilen hoeft een winkel niet eens als mogelijkheid te geven. Als iets stuk is of niet goed werkend is het wat anders en dan mag een winkelier juist GEEN waardebon geven.

Zes maanden lijkt mij meer dan voldoende maar je zou natuurlijk kunnen vragen of het langer mogelijk is (maar nogmaals: dat is een vraag, ze hoeven het niet te doen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het blad van consumentenbond staat dat je altijd recht hebt op geld terug.. Binnen een aantal dagen. En er staat dat het wel wettelijk is,ook al staat er niks in de voorwaarden van de winkel. Dus hoe zit dat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet bij ruilen Tuimel, ik zou dat blaadje toch maar eens wat beter lezen. Ruilen is GEEN recht, geld terug krijg je alleen als het product niet deugdelijk is.
Computoon
10 jaar geleden
Pelle: inderdaad. Geld terug geldt ook als je iets bestelt bij een webwinkel, het betaalt, en het achteraf toch niet wil hebben. Dan kun je het product binnen 7 dagen na ontvangst terugsturen en het reeds betaalde bedrag terugontvangen ("écht" geld dus, geen tegoedbon of zoiets.) . Alleen de kosten van het terugsturen zijn dan voor jezelf, in het slechtste geval. Maar dit recht op retour (en geld terug) bestaat niet voorr 'spijtaankopen' bij 'gewone' winkels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok dat geldt inderdaad niet hiervoor. Blijkbaar bedoelde Tuimel dit omdat hij het over 'een paar dagen' heeft.
U heeft een afspraak gemaakt met de verkoper dat u
het gekochte artikel kon ruilen. Dit is een (mondelinge) afspraak. De verkoper heeft zich hier netjes aan gehouden. U kon de armband ruilen voor iets anders. De keuze is schijnbaar gevallen op een tegoedbon met 6 maanden geldigheid. Deze tegoedbon kunt u ook weer ruilen. De winkelier is niet verplicht de armband tegen contant geld te ruilen. 6 maanden geldigheid is wel een beetje kort voor een tegoedbon/cadeaubon, hier kunt u de winkelier eventueel op aanspreken. Aan de andere kant, 6 maanden moet ook wel weer genoeg bedenktijd zijn om iets leuks te vinden.