Zijn er mannen in Nederland die vast hebben gezeten door een valse aangifte van verkrachting?

Stel dat een vrouw uit jaloezie/haat/plezier iemands leven wil verwoesten.

Zij besluit om vals aangifte te doen tegen een man, ze vertelt de politie dat ze verkracht is.

Kan de man dan alsnog in de gevangenis komen? Ook al is er geen bewijs voor verkrachting? Of als ze in eerste instantie gewoon zelf ook meedeed? Wat kun je als man doen in een situatie als deze?

Zijn er gevallen geweest in Nederland waar dit is voorgekomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Er is een wezenlijk verschil tussen het krijgen van een gevangenisstraf of door justitie worden gesanctioneerd in de vorm van een boete of een taakstraf. Verkrachting is een ernstig misdrijf en wordt in het Wetboek van Strafrecht omschreven als het 'binnendringen van het lichaam' zonder toestemming van het slachtoffer. Gevangenisstraffen voor dit soort delicten zijn niet mild en geven iemand een stempel waar hij/zij de rest van zijn leven mee rondloopt. Juridisch gezien is het niet mogelijk om iemand zonder aantoonbaar bewijs voor verkrachting te veroordelen. Ook alleen de verklaring van het slachtoffer zal (deels) bewezen moeten worden door politie/justitie. In de praktijk blijkt dat emoties en/of belangen soms zwaarder wegen dan eerlijke rechtsvinding en zodoende kunnen onschuldige mensen achter de tralies verdwijnen. Zo is wel gebleken uit de Schiedammer Parkmoord. Het is dus goed mogelijk dat er iemand onschuldig voor verkrachting vast zit. Wat dat betreft blijft het zo dat een verdachte onschuldig is tot het tegendeel bewezen is.