In half gescheurde trouwpapieren nog geldig?

Mijn vrouw heeft de trouwpapieren in half gescheurd in een vlaag van woede, zijn deze nu nog geldig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja hoor, je bent nog steeds getrouwd.
Ik weet niet wat voor papieren je bedoelt, want destijds had ik gewoon
een trouwboekje. Maar als dat kapot is, dan plak je het met plakband
weer aan elkaar.
En ga een keer naar het gemeentehuis om een duplicaat te vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het trouwboekje (als je dat bedoelt) is een document dat alleen voor de getrouwden waarde heeft. De trouwakte is het officiele bewijs van jullie huwelijk en die wordt in origineel veilig bewaard op het gemeentehuis.
Computoon
10 jaar geleden
Na de huwelijksvoltrekking die officieel voor de burgerlijke stand wordt gesloten middels een "trouwambtenaar" krijg je al bewijs een trouwboekje mee.

Of je dit trouwboekje vervolgens direct in de kachel gooit of er zorgvuldig mee omgaat doet niets af aan het feit dat je voor de wet getrouwd bent.

Deze huwelijksvoltrekking kan ontbonden worden, als een van beide partijen besluit niet meer te willen samenwonen door zijn/haar eigen weg te gaan.
Dit heet duurzame scheiding. Men leeft alsof men niet getrouwd is maar je bent het nog wel. Alleen voor bepaalde wet-en regelgeving (bijv. op fiscaal gebied) wordt je als niet gehuwd beschouwd.

Maar er is ook zoiets als een officiële ontbinding van het huwelijk. De echtscheiding. Dan komt er een uitspraak van de rechter aan te pas, die het huwelijk krachtens rechtspraak ontbindt. Meestal zal er dan ook een echtscheidingsconvenant zijn (een acte waarin de regels met betrekking tot de scheiding zijn opgenomen, zoals de regels ten aanzien van levensonderhoud ex-echtgenoot of -,genote en/of van de minderjarige kinderen) en en een acte van scheiding en deling(de boedelscheiding)