Wie bepaald de criteria waar ik aan moet voldoen wil ik recht hebben op een WMO-pas?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de taxi pas, moet je 80 jaar of ouder zijn, of een beperking hebben waardoor het zelfstandig reizen niet mogelijk is. Alle anderen voorzieningen behoeven geen pas, maar toestemming van de gemeente.

Antwoorden (2)

Uw gemeente, sociale dienst dus.
Voor zover ik heb begrepen, kan de gemeente zelf de voorwaarden bepalen waraan ze het geld uitgeven
anneliez
10 jaar geleden
Hierover staan criteria in de wet.

U kunt Wmo-hulp aanvragen bij uw gemeente. Deze bepaalt in overleg met u of u ondersteuning krijgt en in welke vorm.

Gemeenten voeren de Wmo uit. Iedere gemeente legt andere accenten.

Als u het niet eens bent met een beslissing van de gemeente op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), kunt u bezwaar maken bij de gemeente. Het gaat dan bijvoorbeeld om het soort hulp die de gemeente aan u toewijst. Ook als u vindt dat u meer (of minder) hulp uit de Wmo zou moeten krijgen, kunt u bezwaar aantekenen bij de gemeente.

Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente op uw bezwaarschrift, dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. U dient daar een beroepschrift in, waarin staat waarom u beroep aantekent. U heeft hiervoor 6 weken de tijd, gerekend vanaf de dag waarop u het besluit op uw bezwaarschrift heeft ontvangen van de gemeente. Voor een beroepsprocedure betaalt u mogelijk griffierechten.