heb ik recht op een erfenis van mijn biologische vader na adoptie door stiefvader?

Nadat mijn moeder hertrouwde heb ik als minderjarige de achternaam aangenomen van mijn stiefvader. Hiervoor moest mijn stiefvader me adopteren.
vraag 1. heeft me biologische vader actief afstand moeten doen van mij?
vraag 2. heb ik nog recht op een kindsdeel van mijn biologische vader?

dank voor het antwoord.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
9.4K

Antwoorden (2)

Heb je officieel je achternaam laten veranderen of niet? De Dienst Justis gaat over de procedure tot naamswijziging. Als je vader volgens de wet nog het ouderlijk gezag over jou heeft, is naamswijziging in principe niet mogelijk tot de leeftijd van 18 jaar. In dat geval zou de naamswijziging dus niet rechtsgeldig zijn.

Het antwoord op je tweede vraag: door naamswijziging verandert, in wettelijke zin, niet de familiaire band die je met je natuurlijke vader hebt. Volgens de wet erven eigen kinderen van de juridische vader. In een testament kan daarvan worden afgeweken.
Pieter2011
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je Pieter, Ik heb mijn achternaam officieel laten veranderen. Hier Is ook melding van geweest in de Staatcourant en staat ook zo in mijn paspoort.
Een andere belangrijke vraag is dan nog, of mijn biologische vader actief afstand heeft gedaan? Daar zijn dan natuurlijk best emotioneel belangrijke consequenties aan verbonden.
Ceeve
10 jaar geleden
Pieter het 2e deel van je antwoord is niet goed, ook als is er een testament dan blijft toch het recht op de legitieme portie bestaan daar kan niet van worden afgeweken.
Pieter2011
10 jaar geleden
Als je langs de officiële kanalen je naam hebt laten veranderen, had je vader kennelijk niet meer het ouderlijk gezag over jou of heeft hij met de naamswijziging ingestemd. Overigens is het niet mogelijk om juridisch afstand te doen van je kind, dus daarvan kan geen sprake zijn. Je kunt weliswaar (gedeeltelijk) je kind onterven en de overheid kan je ouderlijk gezag beperken (middels ondertoezichtstelling, uithuisplaatsing en ontzetting uit of ontheffing van de ouderlijke macht), maar zelf afstand doen van je kind is niet mogelijk. Zie: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=6699
Pieter2011
10 jaar geleden
@ Ceeve Sinds 1 januari jl. kun je kinderen gedeeltelijk onterven:
http://www.lindenotarissen.nl/familie/ervenonterven.php
Pieter2011
10 jaar geleden
Sorry, ik bedoelde: sinds 1 januari 2003. Als het kind akkoord gaat krijgt hij/zij helemaal niets van de erfenis. Anders heeft een kind recht op de legitieme portie die uit geld bestaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het kind akkoord gaat.....!
Als je officieel bent geadopteerd door je stiefvader heb je uitsluitend familierechtelijke betrekkingen met je adoptievader. Met je biologische vader zijn juridisch gezien alle banden verbroken. Je zult dus erven van je adoptie vader ( of hij van jou!). Van je biologische vader kan je niet (meer) erven. In de basisadministratie staat vermeld wie juridisch je vader nu is en als het ooit zover is kan elke notaris dat heel simpel nazoeken.
Bij de adoptie heeft je biologische vader - als die je had erkend- toestemming gegeven voor de adoptie. Maar als hij je bij de geboorte niet erkend heeft ( je zult dan de naam van de moeder hebben gedragen), dan had je biologische vader niets over je te zeggen en bepaalde alleen je moeder de gang van zaken.
Kortom: van de biologische vader zul je nooit erven en of je biologische vader akkoord is gegaan met adoptie is met de gegevens die je hier noemt , niet te zeggen.

Toegevoegd na 1 dag:
Bij eenouderadoptie, ook wel stiefouderadoptie genoemd, blijven de familierechtelijke betrekkingen met de biologische vader wel behouden.. Uit je vraag is niet op te maken hoe het allemaal precies zit. Ben je door twee personen geadopteerd, dan vervallen de banden met de oorspronkelijke ouders. Wordt iemand door een stiefvader of moeder geadopteerd, dan blijft de band met de biologische ouder wel bewaard., dat is een afwijking van de basisregeling. Mogelijk is dat bij jou dus het geval. En dan erf je nog steeds van de oorspronkelijke ouder enzovoort en zou het leuk zijn als je stiefvader je in zijn testament opneemt.