Mag kroonprins Willem Alexander het koningschap weigeren?

Stel dat hij er geen zin in heeft...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Het beste antwoord

In de grondwet staat in artikel 27 dat iemand afstand kan doen van het koningsschap. In dat geval gaat de troon over op de volgende in lijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja hoor dan schuift het gewoon een familielid door
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, hij kan afstand doen van de troon.
Dan zal zijn broertje in aanmerking komen, zoiets was het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is een van de weinige rechten die hij heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de grondwet staat niet dat de kinderen van de troondrager de troon kunnen weigeren. Of dat dan betekent dat hij het dus wel kan weigeren, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar het lijkt dus wel zo te zijn.

Overigens is het in de Nederlandse en Europese geschiedenis nog nooit voorgekomen dat een troonopvolger de troon weigerde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, in Engeland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet z'n naam niet meer maar hij trouwde liever met een Amerikaanse dan dat hij koning werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij doelt op koning Edward VIII. Hij heeft echter geen afstand gedaan van de troon. Hij is gewoon afgetreden terwijl hij al koning was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je toch de grondwet voor je hebt, kijk dan even in artikel 27 e.v.
Ja, maar hij komt er dan nu wel rijkelijk laat mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker mag hij dat, maar als hij echt niet zou willen had hij dat of wel al kenbaar gemaakt, of er al voor gezorgd dat hij niet meer koning kan worden, bijvoorbeeld door zonder toestemming te trouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn broertje zei altijd tegen de vriendjes van Willem Alexander: doe een beetje voorzichtig met hem anders moet ik koning worden. Willem Alexander mag in feite het koningschap niet weigeren, als hij dat doet is het afgelopen met het koningshuis.