Hoe weet ik of de douane mijn pakketje heeft geopend?

Hoi, Ik heb net een klein pakketje (meer dikke envelop) met een namaakketting ontvangen. Deze had ik gekocht op internet uit china. Het pakketje ziet er niet uit of hij is geopend of gecontroleerd, maar hoe weet ik dit zeker?
Ik ben bang voor een boete of vervolging, dom want had ik natuurlijk al veel eerder moeten bedenken.
Kan de douane je pakketje openen, tot de conclusie komen dat het gaat om naamaak en het pakket alsnog doorlaten ? en dan later alsnog een boete danwel vervolging opleggen?
Met andere woorden, betekent dat ik het pakketje heb ontvangen automatisch dat de douane niet heeft gecontroleerd?

Toegevoegd na 1 uur:
Graag ontvang ik nog meer reacties. En stel dat ik een boete krijg, aan wat voor een bedrag moet ik denken? De waarde van de echte ketting ligt rond de 400-500 euro

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.8K

Antwoorden (3)

Nee het betekend niet dat de douane het pakje niet heeft opengemaakt/gescand. Bij de douane werken mensen die het pakje op zo'n manier dicht kunnen maken dat het ongeopend lijkt. Dit is vooral in zaken waarin drugs betrokken zijn belangrijk, zodat de politie een onderzoek kan starten naar de ontvanger. Het kan zo zijn dat je nog een boete ontvangt, maar omdat het om een ketting gaat is die kans echter klein. Ga er maar vanuit dat ze het pakje zouden hebben ingenomen als het goed was gecontroleerd en namaak bleek te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de douane een dergelijk pakketje met 1 halssnoer opent merk je dat wel, je krijgt het pakketje namelijk niet als het om een imitatie gaat, het wordt direkt in beslag genomen en de ontvanger (die toch al bekend is) een boete. Bij drugs is het wat anders, daar willen ze de gehele lijn oprollen en niet alleen diegene die het ontvangt, dat is namelijk zelden de verhandelaar zelf.
Als je het pakketje ontvangen hebt zonder brief van de douane erbij, is er niets aan de hand. Als ze het wel openen, dan hoor je dat.

Ze kunnen je niet alsnog een boete geven, ze kunnen je sowieso geen boeten geven voor iets wat jij bestelt uit het buitenland. Stel dat iemand op jouw naam vuurwapens bestelt om je te zieken, als je dan vervolgd kon worden was dat wel heel makkelijk om iemand op te ruimen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet waar, voor invoeren van namaakartikelen leggen ze hoge boeten op als ze je pakken. Is iemand in mijn omgeving overkomen!
Stel dat ik achteraf nog een boete ofzo krijg, waar moet ik vanuit gaan? De originele ketting is zo'n 300-400 euro waard. Mijn knock-off was 15$.
Wees niet bezorgd,

Als de douane het pakketje geopend had was het meteen in beslag genomen, dergelijke artikelen mogen namelijk niet Nederland in.

Een boete of andere vorm van strafvervolging zal dus niet volgen.