Hoe krijg ik mijn wettige deel van het pensioen van mijn ex? (zie toelichting)

Ik ben in 1985 gescheiden. Ik heb wel het echtscheidingsdocument, maar daar staat niets in over het pensioen, zoals vandaag de dag gebruikelijk is.
De verdeling van de boedel (waar waarschijnlijk het pensioen ook bij hoort) diende onderling geregeld te worden.
Nooit heb ik aan het pensioen gedacht, en mijn toenmalige advocaat heeft het ook niet te berde gebracht. Op enige medewerking van mijn ex hoef ik niet te rekenen. Wel heb ik van zijn pensioenfonds een schrijven gehad dat ik na de dood van mijn ex een bepaald bedrag per jaar uitgekeerd krijg.
Ze kennen echter niet mijn deel van het pensioen aan mij uitkeren zonder de toestemming van mijn ex.

Wat zijn nu nog mijn mogelijkheden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K

Het beste antwoord

Ik zit met hetzelfde en daarom heb ik er al wat over gelezen.
De Rijksoverheid zegt namelijk dit:
U en uw ex-partner hebben beiden recht op de helft van het ouderdomspensioen dat tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap is opgebouwd. Deze verdeling geldt voor scheidingen na 30 april 1995. Wet VPS.
En dan moet je binnen twee jaar na de scheiding een formulier opsturen.

Maar dat hebben wij niet gedaan, he?

Dan geldt dit:
Pensioenverdeling bij scheiding voor 1 mei 1995
Bent u tussen 27 november 1981 en 1 mei 1995 gescheiden en vond de verdeling van uw bezittingen na de scheiding plaats, dan valt u niet onder de Wet VPS. U valt onder de regels van het pensioenarrest (ook bekend als Boon Van Loon arrest). Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een [externe link]: advocaat.

Er zijn dus wel kantoren die willen bemiddelen, geen idee wat dat kost.

Helaas hebben veel scheidende echtelieden tijdens de echtscheiding geen of slechte afspraken gemaakt over de verdeling van het tijdens het huwelijk opgebouwde pensioen. Dat is jammer want het pensioen van hun ex-man is een vermogensbestanddeel dat verdeeld had moeten worden. Jammer genoeg kon dat in de periode 1981 - 1995 ten tijde van de echtscheiding zelf niet fysiek gebeuren. Die verdeling kan pas plaats vinden op het moment dat het pensioen tot uitkering komt, bij het vroegpensioen of het ontvangen van het pensioen. Is dat moment aangebroken dan moeten de pensioenrechten geclaimd. Helaas kan dat niet direct bij het pensioenfonds, maar alleen bij de pensioengerechtigde, de ex-partner. De niet pensioen opbouwende partner heeft recht op de helft van de waarde van het door de partner tijdens het huwelijk opgebouwde pensioen. Daarop mag een nabestaandenpensioen in mindering worden gebracht.
http://www.rechtoppensioen.nu/

Toegevoegd na 2 minuten:
Pensioenaanspraken die voortvloeien uit het Boon/Van Loon-arrest moet u zelf verhalen op uw ex-partner. U krijgt uw pensioen dus niet uitbetaald via de pensioenuitvoerder. Vaak zal er een gespecialiseerde advocaat aan te pas moeten komen. Voor een verwijzing kunt u terecht bij de vereniging Familierecht Advocaten Scheidingsbemiddelaars (vFAS). Telefoon: 070 – 3626 215, http://www.verenigingfas.nl/ Hier zijn wel kosten aan verbonden.

http://www.pensioenpower.nl/pensioen-en-echtscheiding.html#tussen 1981 en 1995
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke regel geldt dan van voor 27 november 1981?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen, denk ik. Gewoon samen regelen, of zo, net zoals tot vòòr 1995. Ik weet dit natuurlijk niet zeker, en ik denk dat er toen minder scheidingen waren dan nu...
Dit is slechts een veronderstelling, ik ben al heel blij met hetgeen momopoyolo heeft geschreven!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Staat ook in de tweede link: Gescheiden vóór 27 november 1981
Onder bepaalde voorwaarden had een ex-partner die vóór 27 november 1981 was gescheiden recht op een kwart van het ouderdomspensioen. • Het huwelijk heeft minstens 18 jaar geduurd;
• Tijdens het huwelijk was er minstens een minderjarig kind;
• Er is nog geen aantoonbare compensatie geweest voor de ontbrekende pensioenopbouw van de ex-partner.
Als u aan deze voorwaarden voldeed had u zich voor 1 mei 1997 bij het ministerie van Sociale Zaken moeten melden met een formulier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt momopoyolo. Gelukkig hier n.v.t. :-)