Als iemand je logingegevens hebt gegeven en je gaat nadien in zijn account, is dit dan hacking?

Een vriend van mij heeft mij na een jarenlange vriendschap ineens laten zitten door zijn eigen koppigheid. Ik wist zijn gegevens, die heeft hij mij gegeven en hier heb ik ook nog bewijs van. In een woedeaanval toen ik ineens vanalles over hem te weten ben gekomen, ben ik met zijn logingegevens beginnen inloggen. Hij heeft mij nu bij de politie aangeklaagd voor hacking. Is dit dan hacking, aangezien hij zijn gegevens zelf heeft gegeven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K

Het beste antwoord

Het is geen hacking, net zoals het geen braak is als je met een gegeven sleutel iemands huis binnenkomt, maar het is wél inbreuk op de privacy.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dit kan beschouwd worden als hacking. Je probeert immers toegang te krijgen tot de gegevens van iemand anders.

"Hacking betekent dat iemand toegang probeert te krijgen tot de gegevens van iemand anders, via het gebruik van computers en het netwerk. Het is strafbaar als dit gebeurt zonder toestemming van de eigenaar van die gegevens. Dit kan op verschillende manieren:
- door het achterhalen van iemand zijn inloggegevens (door deze te raden of slimme vragen te stellen)
- door iemand te dwingen zijn gegevens te vertellen (door bedreiging of chantage)
- via Phishing"

http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?237

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar hoe dan ook... Je breekt in feite in in zijn mailbox, website of wat dan ook. Heb je zelf dan wel het idee dat je "Goed" bezig bent?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar aangezien hij zijn gegevens vrijwillig heeft gegeven heeft hij toegang verschaft tot zijn eigen profiel? Is hacking niet vooral het indringen van een computersysteem zonder dat je ooit toestemming hebt gekregen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb helemaal niet het idee dat het goed is... Het was dan ook in een woedeaanval toen ik ineens vanalles over hem te weten gekomen. Bovendien heeft hij mij ook bedreigd voor hij mij liet vallen als vriend dat hij m'n leven kapot wil maken enzo, is dat zelf niet strafbaar? Ik heb hier getuigen van die het gesprek hebben gelezen en iemand die dezelfde bedreiging heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iemands gegevens krijgen en er daadwerkelijk gebruik van maken zijn twee verschillende dingen.
Ik ken de wachtwoorden van de mailboxen van enkele familieleden en van een social media netwerk site van een vriendin.
Ik zou het niet in mijn harses halen om in te gaan loggen zonder dat de personen in kwestie daar toestemming voor gegeven hebben.
Dat is niet alleen een juridische kwestie, maar zeker ook een fatsoenskwestie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hij jou bedreigd heeft staat los van deze discussie. Hiervan kun je zelf ook aangifte doen bij de politie, zeker als je getuigen hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In normale omstandigheden zou ik dit ook niet doen. Dat is moreel niet toe te laten, dat weet ik. Ik was die dag volledig mezelf niet meer en was zo kapot door verschillende gebeurtenissen waardoor ik mezelf niet meer in de hand had...
Er is sprake van computervredebreuk volgens artikel 138ab van het Wetboek van strafrecht en je gaat vier jaar de bak in
;-)

Artikel 138ab

1. Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt, als schuldig aan computervredebreuk, gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk binnendringt in een geautomatiseerd werk of in een deel daarvan. Van binnendringen is in ieder geval sprake indien de toegang tot het werk wordt verworven:

a. door het doorbreken van een beveiliging,

b. door een technische ingreep,

c. met behulp van valse signalen of een valse sleutel, of

d. door het aannemen van een valse hoedanigheid.

2. Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft computervredebreuk, indien de dader vervolgens gegevens die zijn opgeslagen, worden verwerkt of overgedragen door middel van het geautomatiseerd werk waarin hij zich wederrechtelijk bevindt, voor zichzelf of een ander overneemt, aftapt of opneemt.

Zie link:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelV/Artikel138ab/geldigheidsdatum_03-05-2013
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hetzelfde voor België?