Als foutieve informatie in een dossier toegevoegd word en info gebruikt wordt in bezwaarschrift en rechtszaken is dit dan valsheid in geschrift?

Voor beoordeling en bezwaar heeft een vertegenwoordiger van het UWV inlichtingen opgevraagd bij mijn oude werkgever over mijn functie titel en functie omschrijving/werkzaamheden in Nederland.
(mijn laatste werk was in het buitenland maar binnen de EU)

Mijn vorige werkgever (NL) heeft de vertegenwoordiger van het UWV verteld dat de functie titel waar hij naar vroeg onjuist was en heeft deze vertegenwoordiger de juiste functie titel en daarbij horende werkomschrijving gegeven.

De vertegenwoordiger van het UWV heeft in zijn rapportage de werkomschrijving geschreven die hij van mijn vorige werkgever heeft vernomen (de daad werkelijke functie bij dit bedrijf in NL) maar laat de functie titel van mijn buitenlandse functie ongewijzigd.
Dus willen en wetens voegt hij onjuiste omschrijving bij niet toebehorende functie titel.

Deze vertegenwoordiger weet dat de werkomschrijving en titel cruciaal is voor beoordeling, hij is immers de beoordelaar van mijn bezwaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee zonder meer kun je dat zo niet zeggen. Het gaat er om of die vertegenwoordiger van het UWV opzettelijk de zaak vervalst. Dus hij kan die informatie niet hebben overgenomen omdat hij die niet belangrijk genoeg vindt, of hij kan bewust iets anders vermelden met de bedoeling om dat wat niet waar is als echt te doen lijken.

Of zoals de wet het zegt:

valsheid in geschrifte
(strafrecht) een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaken of vervalsen, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of te doen gebruiken.

Als dit werkelijk zo cruciaal is dan moet je bezwaar aan tekenen, helpt dit niet dan kun je bij de bestuursrechter van de rechtbank beroep aan tekenen en wordt dit afgewezen dan kun je nog in hoger beroep gaan bij de Centrale Raad van Beroep in Utrecht.
Ceeve
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie, je antwoord (hij kan bewust iets anders vermelden met de bedoeling om dat wat niet waar is als echt te doen lijken.) is het geval en ik zal contact op nemen met de de bestuursrechter, de rechtszaak is al geweest en ik constateerde dit pas na de rechtszaak.
Ceeve
11 jaar geleden
Is de rechtszaak al geweest dan ben je al bij de bestuursrechter geweest en moet je nu in hoger beroep gaan. Of bedoel je dat je bezwaar hebt gemaakt bij het UWV, dan is de volgende stap wel de bestuursrechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de rechtszaak is al geweest en hoger beroep is niet meer mogelijk het termijn is verstreken :-(