Wat gebeurt er met schulden/boetes etc. als je overlijdt?

Stel je zit diep in de schulden en je gaat dood.. Wat gebeurt er dan met deze schulden? Vervallen die gewoon?

En als je bijv. een boete of i.d. hebt? Ik heb bijv. een soort boete (schadevergoeding voor de politie) van 3000€. Als ik morgen dood zou gaan, zou die dan gewoon vervallen? Of zou het bedrag door iemand in de familie moeten worden betaald?

Kan me namelijk niet voorstellen dat ze al je schulden en boetes gewoon laten vervallen dan.. Stel je hebt 10.000en euro's schuld, dan neem ik aan dat dat bedrijf dat toch terug wil, dood of niet, anders gaan ze failliet..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Antwoorden (1)

De nabestaanden erven van de overledene,ook de schulden,maar als de nabestaanden de erfenis verwerpen of beneficiair aanvaarden dan hoeven de nabestaanden jouw schulden niet te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik heb dus geen erfenis, ik leef op mijn ouders financieel. Dus als ik zou overlijden zouden zij die erfenis dus verwerpen lijkt me, met alleen maar schulden.. dus dan vervallen de schulden gewoon? Het is niet zo dat iemand het alsnog MOET betalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt,als jouw ouders de erfenis verwerpen dan hoeven ze jouw schulden niet te betalen,maar ze erven dan ook geen spulletjes van jou die je achter laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste hoeft NOOIT anyway, door de erfenis beneficiair te aanvaarden kun je afwachten of het positief of negatief uitvalt en bij negatief hoef je niets te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke maar met spulletjes, bedoel je dingen als meubels etc neem ik aan? Persoonlijke spullen, foto's, dagboeken etc krijgen ze toch wel gewoon dan? Of valt dat ook onder "lde erfenis"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee,alles wat van jou is,ook persoonlijke spullen krijgen je ouders niet als zij de erfenis verwerpen of ze moeten de erfenis beneficiair aanvaarden zoals ik al in mijn antwoord aangaf.
Dit beneficiair aanvaarden houdt in dat je ouders alleen de erfenis accepteren als er geen schulden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja er zijn dus wel schulden, maar al mijn eigendommen zijn eigenlijk van mijn ouders.. Gekocht door hen.. Geldt het dan eigenlijk wel als "mijn" erfenis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij het hebt gekregen wel want het staat in jouw woning of je ouders moeten via nota's kunnen overleggen dat het hun eigendom is en jij het in bruikleen hebt,ik weet alleen niet zeker of je ouders 'hun' spullen terug kunnen krijgen na je overlijden.
Hiervoor zul je een notaris moeten bellen voor verdere informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar ook mijn woning, huur ik en de maandelijkse huur storten mijn ouders op rekening van de verhuurder.. dus eigenlijk is het dan hun huis of niet? Ook al sta ik wel op t huurcontract. Er staat in het huurcontract ook dat mijn ouders garant staan en de maandelijkse huur betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee zo werkt het niet met een huurwoning want jij staat daar als enige ingeschreven als hoofdbewoner en niet je ouders dus als jou iets overkomt dan dienen je ouders de huurovereenkomst op te zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een HUURHUIS dus het huis is van de verhuurder, niet van jou, niet van je ouders.