Mag in natuurgebieden van Natuurmonumenten vrij gefietst worden?

Bij de ingangen van deze gebieden staat altijd een bordje met vaak de tekst er op:

- "Vrij wandelen op wegen en paden"
- "Geen toegang voor gemotoriseerd verkeer"
- "Honden aan de lijn"

Soms staat er ook dat fietsers welkom zijn op wegen en paden en soms staat er niets. Mag je daar dan fietsen of niet, er staat namelijk geen bordje dat dit specifiek wandelpaden zijn. Op de site van natuurmonumenten kan ik niks vinden over een speciale verordening over fietsers op bospaden en dergelijke.

In een vorige vraag (http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/onverhard-bospad-fietsen-gewone-fiets.354366) werd antwoord gegeven of er op onverharde bospaden mocht worden gefietst en daar kwam een helder antwoord uit met wetteksten. Maar deze wetten gelden alleen voor de openbare weg, natuur van natuurmonumenten is in principe privébezit denk ik?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

In principe mag er gefietst worden zolang het niet door borden of afsluitingen het verbieden.

Het gegeven dat de domeinen van natuurmonumenten privé bezit zijn doen daar niets aan af, de paden en wegen in het bos zijn opengesteld voor het verkeer al dan niet met beperkingen.

Het is te vergelijken met parkeerterreinen van ziekenhuizen, stations en grote winkels, deze zijn ook opengesteld voor het verkeer ondanks dat het eigendom is van het ziekenhuis, NS en winkel.