Ik wil wat zelf gaan maken en dan gaan verkopen, mag ik daarvoor de ingrediënten van het internet halen en die gebruiken?

Toegevoegd na 45 seconden:
Of moet ik die site waar ik de ingrediënten van wil gaan gebruiken ook eerst toestemming vragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
niko
11 jaar geleden
bedoel je voedsel?

Het beste antwoord

Nee hoor, dat mag gewoon. Hou er wel rekening mee dat als je professioneel voedsel wil gaan verkopen je gebonden bent aan horeca- en voedselwetgeving en je een inschrijving bij de KvK nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Soms is het nodig om de toestemming van de firma te vragen( belgie). Bv u hebt een zaak en wil een koffieapparaat plaatsen waar je betalende koffie verdeelt. Voor dit deel van het water dat je daar voor gebruikt geld een ander tarief dan voor het water voor het reguliere gebruik, omdat je dan met dit water winst maakt.
Voor het starten van een bedrijf heb je wel allerhanden, vergunningen, toelatingen en diploma's, verzekeringen enz hebben alvorens je kan starten, met een bedrijf. Als het over eten gaat moet je bv een kok hebben met de nodige diploma's of zelf aan die voorwaarde voldoen. Zo moet je ook met bepaalde stoffen , ingrediënten, materialen mogen werken.
In Belgie moet je een getuigschrift bedrijfsbeheer hebben of iemand die mee in de zaak stapt en dit getuigschrift heeft.
En zo zijn er nog tientallen zaken waar je eerst moet mee in orde zijn alvorens je uw eerste product verkoopt. Ben je niet in orde, dan hang je.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Als zaken niet in orde zijn, krijgt men in veel gevallen eerst de tijd de zaken op orde te brengen. Hierbij kan een waarschuwing worden gegeven. Pas later kunnen er andere -strengere- maatregelen volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verkoop dan maar eens bv etenswaren, medicatie zonder de nodige documenten, en toelatingen en laat er dan maar iets gebeuren.
Illegaal kan je alles zolang je niet betrapt wordt. Bepaalde documenten moet je hebben alvorens je mag beginnen.
Een vliegtuigfabrikant moet ook eerst alle inspecties en controles doorlopen alvorens hij een vliegtuig op de markt mag brengen. Het zou ook dom zijn in iets te investeren waarvan je nog niet weet dat het goedgekeurd wordt. Natuurlijk zullen er wel zaken zijn die je achteraf kunt regelen in samenspraak met de bevoegde instanties, maar dan wel even een bewijs vragen van dat uitstel
Antoni
11 jaar geleden
Ik heb alleen gereageerd op het laatste zinnetje van je antwoord: "Ben je niet in orde, dan hang je." Ik krijg de indruk, dat je daarmee bedoelt dat je direct na constatering van een fout een hoge boete krijgt (of ernstiger) en ook je hele verkoop definitief moet staken. Naar mijn idee hoeft dat lang niet altijd het geval te zijn. N.B.: Ik roep de vraagsteller niet op dingen illegaal te doen, maar het kan altijd gebeuren dat hij een formulier vergeet in te vullen of een bepaalde (eenvoudige) vergunning vergeet aan te vragen. Iedereen kan fouten maken. Ik kan me voorstellen dat inspecteurs zo'n ondernemer een kans geven alle zaken in orde te maken. Als dat niet binnen een bepaalde tijd is gedaan, kunnen alsnog (strengere) maatregelen worden genomen. We zijn het uiteindelijk met elkaar eens, zo is mijn indruk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad zijn we het eens. Details kunnen nog bijgeschaafd worden.