Mogelijk om een boerderijwoning in vieren te splitsen?

Hallo,

Hier eerst een kleine inleiding:

-Het gaat om een woning met lange stal erachter plus een hooiberg
-er is een nieuwe stal gebouwd op een andere plek dus oude stal/hooiberg zijn niet meer in gebruik
-totale afmetingen 28x11m2 en hooiberg 10x10m2
-boerderij met melkkoeien is van mijn vader en ik zit op helft van overname

Mijn bedoeling:

De woning in vieren splitsen voor familieleden
-Ouders
-Ikzelf
-Broer
-Zus
-De woning zal van de buitenkant voor 90% in de oude stijl blijven
En de uiteindelijke bedoeling is ,
voor onze ouders te zorgen zodat ze op hun oude dag gewoon op de boerderij kunnen blijven leven

Mijn vraag:

Is dit mogelijk qua vergunningen ?
Zit al een tijdje te zoeken naar deze vraag en kom wel dingen tegen over mantelzorg / kangaroe woning / generatie woning
misschien dat iemand mij op weg kan helpen waarmee te beginnen en over het uberhaupt mogelijk is.

Alvast vriendelijke bedankt voor eventuele antwoorden.

ps: mocht ik wat meer informatie vergeten zijn hooer ik dat graag dan pas ik het nog aan.

Met vriendelijke groeten,
Sander

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik voorzie grote problemen in de toekomst als één of meer van de drie kinderen een partner krijgt die hier geen zin in heeft of een eigen bedrijf heeft of wat dan ook want wat doe je dan?

Het beste antwoord

Als eerste dien je eens contact op te nemen de gemeente of het bedrijfsgedeelte van de boerderij omgezet kan worden in bewoning volgens het bestemmingsplan, laat het bestemmingsplan het niet toe hoef je niet verder te gaan zoeken.

Mag het wel neem dan contact op met een architect, deze weet meer van het bouwbesluit en dus waar een woning aan moet voldoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankte voor de snelle beknopte maar geheel duidelijke uitleg.

Andere antwoorden (1)

Als de plaatselijke gemeente medewerking verleent dan moet dit heel makkelijk te realiseren zijn. Omdat er qua vergunningen/bestemmingsplan best wel veel gebeuren moet is een goede verstandhouding wel een must.

Mijn advies:
-Neem telefonisch contact op met de verantwoordelijke afdeling/ambtenaar bij je gemeente. Vertel hem kort dat je de mogelijkheden onderzoekt om je boerderij te verbouwen. Je kan dan direct de houding van de gemeente proeven. Vraag of ze een architect kennen die goed op hoogte is van de lokale situatie en regelgeving. Ze zullen ongetwijfeld dan een architect noemen waar ze een goede werkrelatie mee hebben; dit komt het verdere proces ten goede.
-Benader de genoemde architect en vraag of hij wat schetsen voor je wil maken. Met een beetje tact wil hij dit waarschijnlijk ook nog wel gratis doen als je hem toezegt hem in een eventueel vervolg traject in te huren.
-Maak een afspraak met de gemeente, laat je schetsen zien en vertel waar je mee bezig bent. Hiermee creëer je betrokkenheid en baan je de weg voor de rest van het traject. Vraag adviezen, tips en feedback en informeer naar de mogelijkheden. Verwerk de opgedane kennis en zet daarna het officiële traject in gang; vraag een bestemmingsplanwijziging aan werkt toe naar de WABO-vergunning. Succes!