Als je onder curatele wordt gesteld kan je dan verantwoordelijk worden gesteld voor erfschulden?

Als je ouders je onder curatele laten stellen kan je dan verantwoordelijk worden gesteld worden voor de schulden die overblijven na hun overlijden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeten je ouders niet onder curatele worden gesteld als ze alleen schulden hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom willen ze jou onder curatele laten stellen?
En wie zou dan curator worden.
ronron1212
11 jaar geleden
De vraag gaat er niet over waarom je ondercuratele wordt gesteld

Het beste antwoord

Iedere erfgenaam is verantwoordelijk voor erfschulden, dus ook iemand die onder curatele is gesteld (curandus). Maar iedereen kan ook een erfenis verwerpen of onder het voorrecht van boedelbeschrijving ( zogenaamd beneficiair) aanvaarden.

Als uit die boedelbeschrijving blijkt dat er meer schulden zijn dan baten dan ben je niet met je eigen geld aansprakelijk voor de betaling van de schulden uit die nalatenschap.

Als je onder curatele wordt gesteld dan krijg je een curator door de rechtbank toegewezen, die houdt toezicht op de curandus en zal er dus zeker voor zorgen dat de juiste maatregelen worden genomen in zo'n situatie.

Toegevoegd na 18 minuten:
Onder curatele stelling wordt door de rechtbank uitgesproken om bepaalde personen en hun omgeving te beschermen. Het betreft met name personen die aan een geestelijke stoornis lijden, verkwisten of alcoholverslaafd zijn.
Het is niet zo dat iemand vanwege verkwisting of dronkenschap niet zelf zou kunnen handelen. Bij een geestelijke stoornis ligt dat natuurlijk anders, dat zal van de aard van die stoornis afhangen of die persoon nog zelfstandig kan handelen. In de andere situaties is er dus vrijwel altijd sprake van handelen door de curandus en de curator samen. De toestemming wordt verleend voor een bepaalde rechtshandeling of bepaald doel en dient schriftelijk te worden verleend door de curator.
Ceeve
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je hun erfenis aanneemt wél!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar kun je een erfenis rechtsgeldig wel verwerpen als je onder curatele wordt gesteld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt in Nederland gewoon afstand doen van een erfenis, je bent niet verplicht om een erfenis aan te nemen, doe je dat wel dan ben je vanzelfsprekend ook verantwoordelijk voor de bijbehorende schulden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je niet, dit dient de bewindvoerder te doen.
Dat is een vraag die veel te ingewikkeld is om hier te beantwoorden en ook
hangt het af van een heleboel persoonlijke factoren en omstandigheden, zoals.
de reden van onder curatele stellen,
wie het heeft aangevraagd,
wie als de curator benoemd is.

Curatele, bewind of mentorschap kan onder andere worden aangevraagd door de betrokkene zelf of zijn familie. Iedereen die meerderjarig is, kan tot curator, bewindvoerder of mentor worden benoemd. Wel gelden er eisen aan die benoeming.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/curatele-bewind-en-mentorschap/vraag-en-antwoord/hoe-vraag-ik-curatele-bewind-of-mentorschap-aan.html

Als jouw ouders jou onder curatele laten stellen moeten zijn daarvoor wel
een verdraaid goede redenen hebben.
En als zij zelf als curator willen worden aangesteld, moet de rechter dat ook nog maar goedvinden.
De kantonrechter luistert naar de voorkeur voor een curator, bewindvoerder of mentor van degene voor wie de maatregel is bedoeld, tenzij er goede redenen zijn om die persoon niet te benoemen. Benoemt de kantonrechter een andere persoon, dan geeft hij aan waarom dat is gedaan.
Wat je doet is dus:
* Bij de zitting aan de kantonrechter vragen of in jouw geval het allemaal wel nodig is.
* Informatie gaan vragen over verwerping van de erfenis.

Toegevoegd na 12 uur:
Dus belangrijk om te weten is ook nog:
Waarom willen ze jou onder curatele laten stellen?
En wie zou dan curator worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Hij vraag alleen maar of hij na het overlijden van zijn ouders verantwoordelijk is voor hun eventuele schulden. dat is hij niet als hij de ervenis niet aanvaard dat zal een curator ook niet doen als er alleen schulden worden nagelaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is nog niet onder curatele gesteld: .......wordt.
En als de ouders zelf curator zijn en bewust schulden maken?
ronron1212
11 jaar geleden
Als kind hoef je de ervenis niet te aanvaarden dan ben je ook niet aansprakelijk voor schulden van je ouders moet willig gemaakt of niet.
Bij een nalatenschap ben je niet verplicht om deze te accepteren als er alleen schulden overblijven. Ook de jou toegewezen curator zal die niet acepteren.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij de ouders curator zijn en zelf de schulden maken..............
Als jij onder curatele bent gesteld dienen alle zaken die betrekking houden op financiën goedgekeurd te worden door de bewindvoerder / curatorhouder.

Indien de bewindvoerder / curatorhouder jou niet tijdig op de hoogte stelt van de erfenis en jij hem dus niet kunt weigeren dan is de bewindvoerder / curator schuldig aan het stijgen van de schuldenlast en kan daar op aangesproken worden, deze draagt namelijk de eindverantwoording omtrent het financieelplaatje.