Waarom is het begrip "recht" in meerdere talen zo uniek verbonden met de menselijke orientatie op rechts?

NL: Recht versus rechts, ENG. Right versus to the right, DLD: Recht versus Rechts, FR: Droite versus a droite etc....

Toegevoegd na 22 uur:
....bedoeld is de link met de fysieke rechter orientatie van het menselijke lichaam....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Heeft kennelijk te maken met etymologie. "rechts" is afgeleid van "recht".

M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands:

"Afleiding met bijwoordelijke → -s van het bn. → recht 1 ‘precies, juist’ of van het daarvan afgeleide bijwoord mnl. rechte ‘precies’. Later ook als bn. gebruikt.

Nog tot in de Vroegnieuwnederlandse periode sloot de betekenis van rechts volledig aan op die van het bn. recht ‘precies, juist’. De ruimtelijke betekenis ‘tegenover de linkerzijde’ ontstond pas in de 15e eeuw en had aanvankelijk vooral betrekking op rechtshandigheid. Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn, werd rechtshandigheid beschouwd als ‘juiste’ eigenschap. Hetzelfde gold al eerder voor het bn. rechter, zie → rechter 2. Zie ook → links. De oorspr. betekenis ‘precies, juist’ is inmiddels verouderd. Voor de politieke betekenis ‘behoudend’ zie → centrum."
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Makkelijk zat;

Rechts = materialisme / kapitalisme (eigen ik dus bescherming).

Links = socialisme (alles voor iedereen en ieders gelijke).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
denk niet helemaal het juiste antwoord.