mag n kind van 14 alleen thuis zijn?

Ik wil s'avonds gaan dansen. Mag mijn dochter dan alleen zijn

Toegevoegd na 12 minuten:
Kan ik dit terug vinden in het wetboek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Ja hoor, er zijn kinderen van 13 die oppassen op andermans kinderen dus een kind van 14 mag alleen thuis zijn. Of het kind het wil is iets anders natuurlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.jmouders.nl/Themas/Opvoeding/Opvoeden/Kind-alleen-thuis-laten-10-jaar-wat-zegt-de-wet.htm

Toegevoegd na 8 uur:
Zoals je in mijn bron kon lezen is er geen wet voor deze leeftijd. Logisch ook, zo'n kind gaat zelf naar het VO en is ook overdag wel eens alleen thuis: Er is wel een wet die zegt dat je geen hulpbehoevenden zonder toezicht thuis achter mag laten. Wanneer je bijvoorbeeld een baby alleen thuis laat als je de hond uitlaat en er breekt brand uit, dan kan dat strafrechtelijk voor problemen zorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja een kind van 14 kan zich langzamerhand zelf wel redden.
Je kunt ze best even alleen thuis laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo goed als ik weet is daar geen officiële wet voor
Sommige kinderen kan je met 6 of 7 jaar al alleen laten, sommige nog niet eens als ze 20 zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Sommige kinderen zou je in theorie al met 6 jaar alleen kunnen laten, sommige nog niet eens als ze 20 zijn.

Het ligt dus aan het karakter en het verstand van een kind.

Maar met een jaar of 14 mag je verwachten dat je dochter weet, dat vuur gevaarlijk is, Je niet open mag doen voor vreemde mensen, En een telefoon erg handig is bij nood.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het punt is dat daar geen wet voor is. Ze kunnen niet alles gaan opschrijven wat mag. Je moet gewoon zelf weten wat verantwoordelijk is, want je kent je eigen kind het beste. Mijn moeder heeft me vanaf m'n 3e al thuis alleen gelaten en er is nooit iets gebeurt. Als de vader van je kind moeilijk doet twijfelt hij misschien aan de zelfstandigheid van je dochter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, dat ligt geheel aan het kind, het ene kind dus wel en het andere niet. +, Ik begrijp de min niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was of het MAG niet of het KAN. Kunnen ligt inderdaad aan het kind.
Een kind van 14 alleen thuis laten kan gewoon, als je haar maar vertelt dat ze voor niemand moet open doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nooit begrepen waarom een kind de deur niet mag open doen. Je leert een kind dingen aan die niet logisch zijn. Een buurvrouw in nood moet je gewoon helpen en een kind moet ook leren om te gaan met mensen aan de deur ZONDER te zeggen dat kind alleen thuis is.