Mag ik binnen de EU vliegen met een verlopen paspoort?

Mag ik naar landen als Spanje, Italië, Zweden en Montenegro vliegen als mijn paspoort is verlopen? Ik heb géén identiteitskaart.

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Wetgeving
29.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt beter contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij.
Ik weet dat een carrier incidenteel ook toestaat dat mensen met een rijbewijs vliegen als ze naar Schengen-landen gaan.
Zie:
http://stewardess.startpagina.nl/prikbord/12577450/12643411/re-vliegen-met-rijbewijs#msg-12643411
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Montenegro is trouwens niet onderdeel van de EU.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben laatst naar Hongarije gevlogen (heen en terug) met een paspoort dat 3 maanden verlopen was. Beide keren is mijn paspoort gecontroleerd, maar oppervlakkig had ik het idee. Volgens mij wordt enkel gekeken of de naam in je paspoort overeen komt met je vliegticket. Ik zou het zeker niet aanraden om met een verlopen paspoort te reizen. Maar wanneer binnen de EU en je niet meer in staat bent om een nieuw paspoort aan te vragen, kun je de gok wel wagen. Zo grondig wordt er niet gecontroleerd op je identificatie.

Het beste antwoord

Binnen de gehele EU (dus ook binnen Nederland) is een verlopen paspoort geen erkend legitimatiebewijs.

Als u niet in bezit bent van een (geldige) identiteitskaart mag je ook niet vliegen, niet binnen de EU en ook niet binnen Nederland.

Dus helaas, eerst een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hebt ook als je binnen Europa blijft een geldig paspoort nodig.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Met een verlopen paspoort mag je in zijn geheel niet vliegen. Als je net een reis hebt geboekt en je bent erachter gekomen dat je niet meer op tijd een nieuw paspoort kan binnen krijgen zou je kunnen proberen om een zogenaamd noodpaspoort aan te vragen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wanneer-en-hoe-kan-ik-een-noodpaspoort-krijgen.html.

Hier gelden echter wel strikte regels voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let op: Sinds 26 augustus 2006 is een noodverlenging niet meer mogelijk. http://www.paspoortinformatie.nl/nederlands/Reisdocumenten/Geldigheid
Het antwoord is eenvoudig: Nee, dat mag niet.
Vraag z.s.m. een nieuw aan bij je gemeente: Als je een spoedaanvraag doet (hogere kosten) kan hij de volgende werkdag afgehaald worden, mits de aanvraag gedaan is voor 15.00 uur.

Als dat ook niet meer mogelijk is, kan je pas een noodpaspoort aanvragen.
Je moet dan de marechaussee overtuigen dat de reis niet uitgesteld kan worden. Daarbij zal je een kopie van het ingediende aanvraagformulier van je gemeente moeten tonen en een uittreksel uit de GBA met vermelding van de nationaliteiten. Kinderen moeten er toestemming voor krijgen van alle gezaghouders. Neem ook je pasfoto's mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor burgers van de EU
Paspoort of identiteitskaart

Downloaden (flv)
Dankzij het Schengen-akkoord zijn alle grenscontroles binnen de EU afgeschaft en zijn er ook strengere controles aan de buitengrenzen en een gemeenschappelijk visumbeleid ingevoerd. Alleen Bulgarije, Cyprus, Ierland, Roemenië en het Verenigd Koninkrijk doen niet mee. IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland zitten niet in de EU, maar nemen wel deel aan Schengen.
Dit betekent dat u voor de vijf niet-deelnemende landen nog een geldig paspoort of een geldig identiteitsbewijs nodig heeft, of als u de EU binnenkomt of verlaat. Omdat u om veiligheidsredenen of als identificatie toch om een identiteitsbewijs gevraagd kunt worden, moet u dit wel bij u hebben als u binnen de EU reist. Let op: een geldig identiteitsbewijs kan alleen worden afgegeven door de autoriteiten in uw land!
Zorg ervoor dat meereizende kinderen hun eigen paspoort of identiteitskaart hebben of in uw paspoort vermeld staan. Vanaf 26 juni 2012 zijn kinderen echter verplicht hun eigen paspoort of identiteitskaart te hebben om te reizen (ook al staan zij nog in het paspoort van hun ouders vermeld, dat geldig blijft).