Werkgever zet mij uit mijn functie mag dit?

Werkgever zet mij per direct uit functie ivm disfunctioneren echter altijd een goede bepotdeling gehad na 2010 geen beoordeling/functioneringsgesprekken of waarschuwingen. Nooit iets vastgelegd. Mag dit wettelijk?

Toegevoegd na 2 minuten:
Werkgever wil interne funciewijziging doorvoeren met evt bij lagere functie salaris inleveren...erkend nu wel niet.geheel verwijtbaar naar werknemer...mag dit ook zomaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
staat dit in een wetboek artikel?
En als de wergever nu.gaat zeggen ik heb niets meer of alleen een functie met veel minder loon?

Antwoorden (2)

Een functie kan opgeheven worden en/of iemand kan uit een functie gezet worden, maar een salarisverlaging dien ten gevolge kan en mag niet.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat dit ik een wetboek artkel nr?
En als de werkgever niets.anders meer heeft mah hij dan ontslag aamvragen?
Ook al.zijn ze verwijtbaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een salarisverlaging is wel degelijk toegestaan en absoluut niet verboden.
Ik kan je 100-den voorbeelden geven.
Kijk bijv.. maar eens naar Postnl waar dit tot de normale praktijk behoort.
De werkgever moet dan aantonen conform artikel 7:611 BW dat er geen goed werknemerschap was. Er moet dus bewijs zijn dat er waarschuwingen en een verbeterplan is opgesteld waarna de werknemer nog steeds slecht functioneerde. Zomaar opeens zonder aanleiding een verandering in functie te krijgen hoef je niet te accepteren. Dit kan alleen als dit contractueel is vastgelegd dat er besloten kan worden tot een éénzijdige aanpassing functie.

Ik zou de zaak nog eens bespreekbaar maken met werkgever en desnoods naar het (kanton)gerecht.

Ga anders eens contact opnemen met een wetswinkel, jurofoon, juridisch loket. Deze zullen je hierin ook kunnen adviseren.

Sterkte,