Moet je verplicht een verlopen ID kaart van 3 jaar oud tonen bij het aanvragen van een nieuw paspoort als je 2 geldige bewijzen kan laten zien?

Ik wilde een nieuw paspoort aanvragen, waarbij ik een nog geldig paspoort en rijbewijs bij me had, maar ik werd geweigerd omdat ik nog een ID kaart in mn bezit heb die al ruim 3 jaar verlopen is. Ze hebben hem naar mijn weten destijds ook doorgeknipt maar hij staat dus nog bij de gemeente in de computer. Ik moest hem of tonen of een aangifte van verlies van de politie hebben. Ik kan hem niet meer vinden. Hebben zij recht om mij te weigeren? Of is dit nergens op gegrond??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klinkt niet logisch dat ze hem hebben doorgeknipt want bij welke gelegenheid moet dat dan geweest zijn? Je gaat toch niet zomaar naar het gemeentehuis om je id bewijs te laten doorknippen? Je hebt de afgelopen ruim 2 jaar toch niet eerder een nieuw paspoort aangevraagd?

Antwoorden (2)

Ja, dat moeten ze zien, je mag maar 1 ID of paspoort per persoon in bezit hebben, ze nemen de ID pas ook in als je een nieuwe aanvraagt, tenzij hij nog geldig is, dan nemen ze hem in, op het moment dat je je nieuwe ophaalt. Hetzelfde geldt voor je paspoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag zowel een ID kaart als een paspoort hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, maar geen 2 paspoorten of 2 ID kaarten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een ID kaart en een paspoort? Voor mij is dat alle 2 hetzelfde kaartje.
In aanvulling op het (correcte) antwoord van de andere beantwoorder:

je moet bedenken dat je geen eigenaar bent van het ID, de eigenaar is de overheid.

Als je paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) gestolen of verloren is, moet je daarvan aangifte doen bij de politie. Die maakt vervolgens een proces-verbaal op. Je krijgt een gewaarmerkte kopie van het proces-verbaal en dat heb je nodig om een nieuw reisdocument aan te vragen in de gemeente waar je woont. Houd daarbij rekening met een langere aanvraagprocedure en extra administratiekosten.

Zou je een vermist document terugvinden, dan moet je dit inleveren bij de gemeente. Een registratie 'vermist' is namelijk niet terug te draaien. Gestolen en vermiste documenten worden geregistreerd om fraude en misbruik te voorkomen.
Computoon