Wat voor boete/straf krijg je als je als 18 jarige drift met je auto terwijl er niemand in de buurt is?

Dus dat de politie op een afstand ziet dat je dat doet. Je brengt hierbij dus niemand in gevaar behalve jezelf.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.9K

Het beste antwoord

Driften kunnen ze als artikel 5 aanvoeren en dan gaat de boete via de officier van justitie dus ligt het aan je geschiedenis hoe duur ie word maar zeker enkele honderden euro's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Is het dan niet zo dat elke autopersoon weet wat artikel 5 is?
Amadea
11 jaar geleden
Wegenverkeerswet
Hoofdstuk II: Verkeersgedrag, § 1. Gedragsregels
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Vincent: artikel 5 - hierboven al aangehaald - is het zgn. 'kapstokartikel': dat betekent dat alle vormen van gedrag die hinder of gevaar veroorzaken of kúnnen veroorzaken en die niet elders nader gespecificeerd zijn een wetsartikel, hieronder (kunnen) vallen. Als je dus 'artikel 5 waardig-gedrag' vertoont, maakt het niet uit of je dat doet wanneer er niemand in de buurt is of dat je heel goed had uitgekeken vantevoren. Zolang je het doet op de openbare weg kán er gevaar ontstaan, en ook op grond daarvan kun je een boete krijgen op grond van artikel 5. Daarbij: als een politieman dit heeft gezien, was er dus wel degelijk iemand in de buurt. Als jij uit de bocht vliegt, veroorzaak je evengoed gevaar voor al het verkeer dat langskomt tot het moment waarop de hulpdiensten hun werk hebben gedaan en de weg weer vrij hebben kunnen maken. Voor beginnend bestuurders zal dit vrijwel altijd ook een punt op het rijbewijs betekenen. Als je erg over de schreef gaat, kan op grond van artikel 5 zelfs direct je rijbewijs worden ingevorderd. Zoals Deaal zegt gaat een boete altijd via de officier, dat houdt in dat er aan de hand van het type overtreding en eventuele eerdere overtredingen vastgesteld zal worden hoe hoog die boete is. Bij het bepalen van de hoogte kan dan wél weer rekening worden gehouden met het feit dat het op een rustig moment gebeurde: als je dit zou doen bij het uitgaan van een basisschool, wordt die boete zeker weten nog veel hoger. Of eigenlijk denk ik dat dan je rijbewijs direct wordt ingevorderd, maar dan nog zal de OvJ ook een boete opleggen natuurlijk.