als de kinderen na de scheiding het hoofdverblijf hebben bij moeder heeft moeder dan ook het hoederrecht?

de kinderen zijn beide 13 Vader van de kinderen heeft tegen de zin van moeder contact met ouders moeder, omdat oma en opa moeder uit de familie heeft gezet. Kan moeder hier het hoederrecht op toepassen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je zeker dat dat nog wel bestaat? Verschil tussen hoederrecht en co-ouderschap De wet van 13 april 1995 wijzigt het oude systeem van hoede- en bezoekrecht en introduceert het systeem van co-ouderschap: beide ouders blijven verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. Het systeem staat los van de verblijfsregeling die veel vormen kan aannemen (tijdens de week bij de ene ouder, tijdens het weekend bij de andere, of evenveel tijd bij de ene als bij de andere.). Elk van beide ouders kan beslissingen nemen over het schoollopen van het kind: de keuze van de school en de inschrijving van het kind, de keuze voor gewoon of buitengewoon onderwijs, de keuze voor godsdienst of zedenleer of de vraag om vrijstelling, beroep tegen tuchtmaatregelen Om latere problemen te vermijden kan je als directie vragen of de andere ouder op de hoogte is van/akkoord gaat met bv. de inschrijving. Je kan ook vragen hoe de verblijfsregeling in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik weet dat het belgisch is maar juist daar is het dus al lang geleden afgeschaft.

Antwoorden (1)

De term hoederecht wordt sinds de wetswijziging van 13 april 1995 niet meer gebruikt. We spreken nu over co-ouderschap, tenzij de rechter anders bepaalt en bijv een van de ouders exclusief het ouderlijk gezag toekent.

Dat de vader na de scheiding contact heeft met de ouders van de moeder, heeft niks met deze zaken te maken. De moeder kan dit misschien wel niet prettig vinden, maar ze heeft hier niks over te zeggen.

De rechter zal hier, als het contact geen negatieve invloed heeft op de kinderen ook geen uitspraak over doen.
AlphaLimaSierra