Welke straf krijg je opgelegd als je als 14 jarig meisje alcohol steelt?

Ik weet dat dit misschien een beetje een aparte vraag is, maar ik moet het weten voor een soort verhaal wat ik schrijf. Alvast heel erg bedankt als je antwoord x

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij krijg je in ieder geval 151 euro boete.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een verhaal aan het schrijven he jaja vast wel ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Mastha: Ja, ik ben zelf geen 14 meer ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je bent 15. Begint je geweten nu pas te spreken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna 16 gelukkig :3 En haha, nee hoor. Maar als jullie willen geloven dat ik dit zelf gedaan heb dan vindt ik het best.

Antwoorden (2)

Als je aangehouden wordt door het winkelpersoneel, dan kunnen ze aangifte doen bij de politie. Je ouders worden geinformeerd, er komt een melding bij Bureau Jeugdzorg, en waarschijnlijk wordt je doorgestuurd naar Bureau Halt voor een paar pittige gesprekken. Bij HALT wordt geen genoegen genomen met sorry of het spijt, maar er wordt stevig doorgeploegd naar je geweten. Dit moet gewoon nooit meer gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval een boete van 151 euro (zie bron).

Verder kan de winkelier de schade verhalen bij elk persoon van 14 jaar of ouder: Denk aan de schade die is ontstaan door het verwijderen van beveiligingslabels, het vernielen van verpakkingen of het omvallen van stellingen bij een vluchtpoging.

Verder ga je naar bureau Halt: Voor veel voorkomende minder ernstige delicten is een richtlijn met uniforme strafmaten opgenomen in bijlage II. Hierbij wordt het beginsel ‘taakstraf, tenzij…’ gehanteerd. In de tabel wordt voor deze delicten een aantal uren taakstraf aangegeven; dit kan een werkstraf of een erkende leerstraf zijn. Als er sprake is van achterliggende problematiek kan eventueel begeleiding door Jeugdreclassering of behandeling ingezet worden.

Het aantal uur dat je moet werken ligt aan wat je gedaan hebt, de leeftijd en of je het al vaker gedaan hebt: http://www.yinfo.nl/uniforme-strafmaat-bureau-halt/ waarschijnlijk iets van 6 uur.