Hoe regel ik mijn eigen dood als ik niet meer/wil kan leven?

Stel ik wordt ziek, ernstig ziek en wil niet lijden. Hoe regel ik dit dan? Waar moet ik zijn, wat zijn de spelregels? Kan ik dit ergens vastleggen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Laat je eerst goed voorlichten door je huisarts en lees onderstaande info door. Daarna zou ik een voorlichtingsbijeenkomst bijwonen door de NWE. Op de site van de NWE staat hoe juridisch te handelen en wat de exacte stappen zijn m.b.t. wilsverklaring, behandelverbod en euthanasieverzoek.

Toegevoegd na 6 minuten:
NWE moet zijn NVVE
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ga met je huisarts praten, die kan je er het beste over vertellen
anneliez
11 jaar geleden
Informeer bij de NVVE, de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde.
Zij kunnen je alle informatie geven, over de stappen die je moet ondernemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een minderjarige kan vanaf 12 jaar zelf een verzoek om euthanasie doen. Tot 16 jaar is daarvoor wel instemming van de ouders of voogd nodig.
Jongeren van 16 en 17 jaar nemen de beslissing in eerste instantie zelfstandig, maar hun ouders moeten wel in de besluitvorming worden betrokken.
Vanaf 18 jaar kan iemand om euthanasie vragen zonder dat ouders of verzorgers daarbij betrokken worden.
In sommige gevallen kan een verzoek om euthanasie van een patiënt met dementie worden ingewilligd. Een voorwaarde hierbij is dat de patiënt de gevolgen van het verzoek nog kan overzien. Omdat dementie vaak langzaam verergert, is het van belang dat de patiënt regelmatig met de huisarts bespreekt wat zijn wensen voor behandeling en levenseinde zijn.
Sommige patiënten vinden het vooruitzicht ooit misschien aan dementie te lijden een reden om een wilsverklaring op te stellen. Ook patiënten die zich aan het begin van het proces van dementie bevinden, willen soms een wilsverklaring opstellen. In deze wilsverklaring geeft de patiënt aan wat zijn wensen zijn rondom zijn behandeling of levenseinde. De patiënt kan in de wilsverklaring ook aangeven dat hij euthanasie wil laten uitvoeren als hij aan dementie lijdt. Een arts mag alleen tot euthanasie overgaan als er naar het oordeel van de arts sprake is van (onder meer) uitzichtloos en ondraaglijk lijden. Een arts is niet verplicht om euthanasie uit te voeren.
Een patiënt die in het buitenland een behandeling volgt, kan niet naar Nederland komen om euthanasie te laten plegen. De arts die de euthanasie uitvoert, moet namelijk voldoen aan zorgvuldigheidseisen. Zo moeten arts en patiënt elkaar goed kennen en moet er een behandelrelatie tussen hen zijn.
Als u geen reanimatie of andere levensverlengende behandeling wilt ondergaan, kunt u dat vastleggen in een behandelverbod. Een behandelverbod is een soort wilsverklaring. Als artsen en andere zorgverleners tijdig op de hoogte gebracht worden van uw wens, mogen ze u in principe niet reanimeren of tegen uw wil behandelen. Dat is vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO)

Er zijn ook mensen die niet reanimeren op hun borst schrijven, of zelfs tatoëren, als je dat overweegt, die dan ook een zelf geschreven briefje met handtekening in je zak.

Een arts die eutanasie weigert, mag wel hulp verlenen bij zelfdoding, daar kun je dus ook om vragen.
Bespreek je plannen wel met je dierbaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan euthanasie hangen behoorlijk wat voorwaarden, je moet daarvoor onnodig lijden en niet meer het uitzicht hebben op verbetering, maar een arts mag je wel, helpen in die zin, dat hij jou een drankje geeft en je dit zelf opdrinkt. Al zou ook niet iedere arts dit doen, artsen zijn ook mensen met gevoel en hebben ook hun grenzen. Leg in ieder geval wel duidelijk aan je dierbaren uit waarom jij dit wil, zodat zij niet met een schuldgevoel of veel vraagtekens achterblijven, tegen de tijd dat jij deze beslissing (misschien) neemt.