Mag ik in nederland nou wel of niet een wietplantje bezitten?

En zo ja hoe veel, en zo niet zijn hierop in verschillende provincies / gemeentes verschillende regels?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil gewoon 1 plantje in de tuin zetten, op privegrond, buiten zicht, geen plantage en niet met als doel om er financiele profijt bij te hebben, gewoon een buitenplantje, en als t niets wordt, dan pech gehad..

Het beste antwoord

Het is semi-gedoogd om 5 planten in je huis te hebben. Als er een inval is in je huis worden deze planten wel meegenomen, maar je wordt er niet voor vervolgd. Zet ze dus ook niet in je vensterbank of op een opvallende plek. Belangrijk is het wel dat je deze planten niet onder gespecialiseerd kunstlicht mag hebben staan en je mag ook geen voedingsstoffen toevoegen.

Dus in principe, als je wilt kweken om het te roken, is het vrijwel nutteloos om wietplanten neer te zetten of je moet een buitenwiet pakken en het in je tuin zetten. Dan kan het.

Toegevoegd na 59 seconden:
Als je het onder kunstlicht hebt staan, kan je dus wel vervolgd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er wordt oogluikend toegestaan dat je maximaal vijf wietplantjes in privébezit hebt. Wettelijk is het wel verboden, en dat geldt voor heel Nederland:
Je mag geen enkele hennepplant hebben of kweken. De politie neemt hennepplanten altijd mee. Als de verdachte, dat is diegene die de plant heeft of kweekt, afstand doet van de plant kan de zaak eventueel geseponeerd worden. (Als een zaak geseponeerd wordt, neemt het Openbaar Ministerie de zaak niet verder in behandeling). Heb je meer dan 5 wietplanten, dan wordt er altijd een zaak van gemaakt. Ook als je er afstand van doet.
Amadea
11 jaar geleden
Zover ik weet, ja. Maar denk dan aan een stuk of 1, 2 of 3 ofzo. Een hele wietplantage zit er natuurlijk niet in. Mijn broer was ook van plan eentje te laten groeien, vandaar dat ik van hem er wel iets van heb opgevat. (hij deed het later trouwens niet, omdat je ook meteen een aantal dingen nodig hebt, om hem écht goed te laten groeien. Lamp enzo)
Dus, 1 plantje mag sowieso.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor privégebruik is het toegestaan om maximaal 5 wietplanten in huis te hebben, deze worden ook bij een inval niet in beslag genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bezit van wietplanten wordt tot een maximum van 5 per huishouden toegestaan, onder behoud van de volgende zaken:

- De planten mogen geen overlast veroorzaken; (het grootste risico hierbij is dus de geur)
- de planten mogen slechts op natuurlijke wijze groeien, dus niet met behulp van groeilampen et cetera.

Verder is het hypocriet genoeg niet toegestaan om meer dan x gram wiet in huis te hebben, iets waar je al snel overheen gaat wanneer je een paar stevige planten kweekt.

Bij mijn weten hebben alle gemeenten zich te houden aan de landelijke richtlijnen omtrent dit gedoogbeleid maar mogen bij de minste of geringste klachten van bijvoorbeeld buren de planten in beslag nemen.