Kan het bestuur van een vereniging zonder statuten van een lid bij wangedrag ( per direct) het lidmaatschap opzeggen?

Deze persoon heeft reeds een schriftelijke waarschuwing gekregen ,voor zowel ondermijning van het bestuur, als voor ondermijning van de ALV. Deze waarschuwing gebruikt dit lid nu ,om leden op te zetten tegen het bestuur (leden oproepen zich ,in een door dit lid opgezette bijeenkomst ,,hierover te beraden) onrust te zaaien binnen de vereniging, de vuile was buiten te hangen en het belang van de vereniging te schaden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een vereniging zonder statuten is juridisch gezien geen vereniging. Je hoeft dan ook geen regels voor royeren te hebben opgesteld en in principe kan je een lid dus wegsturen. Let erop, dat als hij het lidmaatschap betaalt, het geld weer wordt teruggestort, anders zal het bij de rechter lijken alsof hij nog lid was.