Staat een woningbouw boven een deurwaarder ?

ik zit net in de schuldsanering maar ik wordt door de deurwaarder uit huis gezet maar de schuldsanering zou met de woningbouw over leggen maar als de woningbouw akkoord ga dat de schuldsanering het over neemt mag dan de deurwaarder me als nog uit huis zetten ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een deurwaarder mag dit niet, maar probeert het vaak wel.
Het is handig als je een bewijs kan overhandigen van de schuldsanering, maar het kan ook zonder. De deurwaarder dient namelijk zijn huiswerk te doen en het insolventieregister te raadplegen voordat er tot beslaglegging wordt overgegaan. De makkelijkste oplossing is toch even de woningbouw opbellen en uitleggen dat in je in de schuldsanering zit.

Antwoorden (4)

De deurwaarder handelt altijd in opdracht, in dit geval van de woningbouwvereniging. De woningbouwvereniging is dan ook de enige die in staat is, deze uithuiszetting te voorkomen, zorg dat je via de woningbouw of via de schuldsanering schriftelijk bewijs krijgt, dat deze uithuiszetting stopgezet is. Mocht de deurwaarder toch komen, dat je aan kunt tonen, dat hij voor niets is gekomen, zorg ook dat je een telefoonnummer van een contactpersoon bij de woningbouw hebt, die de deurwaarder eventueel kan bellen voor bevestiging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet de betrokken dienen dit te regelen maar de bewindvoerder, de uitspraak van de rechter met het bewijs van toevoeging bewindvoerder is in deze ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er pas op het laatste moment overeen wordt gekomen, dat de uithuiszetting niet door hoeft te gaan, is er geen tijd om de rechter dit te laten regelen, ook wordt in zeldzame gevallen ook wel eens nagelaten, de deurwaarder hiervan op de hoogte te stellen, dan kun je beter zorgen dat je alles op papier hebt. En theodbn, ik heb dit zelf ervaren, mijn overbuurman had hetzelfde probleem, de deurwaarder wist van niets, dat de ontruiming niet door zou gaan en zette dit dus door, tijdens de ontruiming is zijn zoon als een haas naar de woningbouwvereniging gegaan en heeft dit zo, alsnog kunnen terugdraaien, zodat de ontruiming stop gezet werd.
Maar dit soort toestanden kun je beter voor blijven.
Als eerste de deurwaarder zet u niet het huis uit, dat doet de woningbouwvereniging.

Doet de woningbouwvereniging dit voordat de schuldsanering aanvaard wordt is daar niets tegen te doen, op het moment dat de schuldsanering aanvaard wordt mag de woningbouwvereniging u niet meer uit het huis zetten, ze zijn namelijk akkoord gegaan met de schuldafwikkeling.

Overigens neemt de schuldsanering niet uw schulden over, de schulden blijven staan en regelt de bewindvoerder een betalingsregeling, pas als u de saneringsperiode goed doorlopen hebt worden de resterende schulden wettelijk kwijt gescholden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ook nog wel eens wil helpen is de deurwaarder opbellen en zeggen dat hij er verstandig aan doet zich aan de regels te houden en dus niet illegaal beslag (proberen) te leggen. Ze zullen eerst zogenaamd niet weten waar je het over hebt, maar dreigen met het indienen van een klacht bij de deken van gerechtsdeurwaarders doet vaak wonderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit gaat in dit geval niet op.De woningbouwvereniging heeft echt wel gerechtelijke stappen ondernomen, om de uithuiszetting legaal en via de rechter te laten verlopen, in dat geval komt er altijd een gerechtsdeurwaarder
Een gerechtsdeurwaarder is een openbaar ambtenaar en zelfstandig ondernemer die onder andere mensen oproept voor de rechtbank en gerechtelijke vonnissen ten uitvoer brengt.
Net als een notaris kan een gerechtsdeurwaarder akten opstellen ter constatering. Deze akten gelden als rechtsgeldig bewijs wanneer er later onenigheid bestaat over genoemde feiten. Bijvoorbeeld bij beslag op roerende zaken zal een deurwaarder altijd een proces-verbaal in een akte vastleggen.
Wanneer iemand tegen wie een executoriale titel, zoals een vonnis of een notariële akte, is gewezen niet voldoet aan het bevel, veelal tijdens betekening van de titel, van de gerechtsdeurwaarder, kan de gerechtsdeurwaarder executoriale maatregelen nemen om diegene te dwingen tot uitvoer van de veroordeling. Bij een veroordeling tot betaling kan een gerechtsdeurwaarder dit doen door beslag.
Wanneer een huurovereenkomst is ontbonden kan dit een ontruiming tot gevolg hebben. Een dergelijke ontruiming kan alleen door een gerechtsdeurwaarder geschieden. Wanneer in een vonnis een doen of een nalaten is bepaald op straffe van een dwangsom, kan de gerechtsdeurwaarder deze dwangsommen innen. Dwangsommen verbeuren echter pas na betekening van de titel. Als de dwangsommen geen effect sorteren, kan de deurwaarder ook overgaan tot civiele gijzeling, ook wel 'lijfsdwang' genoemd. Voor dat laatste heeft de gerechtsdeurwaarder wel aparte machtiging van de rechter nodig.
Een gijzeling kan alleen worden opgelegd in het geval dat de geëxecuteerde redelijkerwijs in staat is om aan het vonnis te voldoen. Voor geldvorderingen kan iemand niet in gijzeling worden genomen, met uitzondering van uitkeringen voor levensonderhoud zoals alimentatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Crea, ik weet hoe het werkt en uit eigen ervaring weet ik ook dat mijn tip wel degelijk kan helpen. Maar wat mij hier niet duidelijk is, is of er al een gerechtelijke uitspraak is gedaan, of dat het slechts een start van een ontruimingsprocedure is. En de schuldsanering is juist bedoeld om uit de financiele problemen te kunnen komen. Deze verdere escalatie van problemen door zowel de woningbouw, als de gerechtsdeurwaarder lijkt mij zeer onwenselijk.
Ik mis hier een belangrijk onderdeel in dit verhaal. Namelijk, is er een vonnis van de kantonrechter waarin bepaald is dat u uit het huis gezet mag worden...

Als namelijk blijkt dat uw uitzetting tot stand is gekomen na rechterlijk vonnis maar voordat de schuldsanering aan u is toegekend dan heeft de woningcorporatie met dit vonnis in de hand het recht om de uitzetting door te zetten.
De deurwaarder is dan de uitvoerder van dit vonnis in opdracht van de woningcorporatie. Zonder gerechtelijk vonnis kan men u niet uitzetten.

Dit, onverlet dat daarna een schuldsaneringsregeling tot stand is gekomen, lijkt het er op dat deze sanering voor andere schulden dan de huurschuld is bereikt.

U kunt proberen om alsnog ook de huurschuld binnen de sanering te krijgen maar daar hoeft de woningcorporatie niet meer mee in te stemmen. Deze heeft dan immers al hoge kosten gemaakt om een vonnis te verkrijgen waarmee men u het huis uit kunt zetten.

Als u echter inmiddels de schuldsaneringsinstantie bereidt hebt gevonden om te bemiddelen in de huurschuld dan mag u alleen nog hopen op de coulance van de woningcorporatie hierin maar er nog niet ervan uitgaan dat de uitzetting definitief van de baan is. Dat blijft afhankelijk van het resultaat dat de saneerder en de corporatie kunnen bereiken.