Wat zijn mijn rechten als huurder bij overlast particulier huren?

Even een uitleg..ik huur een zelfstandige woonruimte die in een stal gebouwd is..bij ingang van de huurovereenkomst waren deze stallen leeg.De stallen worden met een dun houten wandje gescheiden van mijn woning.Nu wil de huurbaas de stallen verhuren voor mensen die komen logeren met paarden..die mensen betalen daarvoor..de paarden worden in de stallen gezet naast mijn woning.Voor mij is dit bijzonder vervelend aangezien de boel totaal niet geisoleerd is en ik dus alles hoor van die paarden s"nachts waardoor ik niet kan slapen..dat nog afgezien van de inbreuk op mijn privacy omdat de ingang naar mijn huisje ook uitkomt in die stal.Ik heb aangegeven dat ik het vervelend vindt omdat ik er niet door kan slapen en dat het mischien een optie is om de boel te isoleren..maar liever wil ik het helemaal niet..wat zijn mijn rechten hierbij als huurder? In mijn huurovereenkomst staat opgenomen:

Artikel 15: de huurder verplicht zich om verhuurder en omwonenden geen hinder of overlast te bezorgen.
Artikel 16: 1-verhuurder verplicht zich de huurder geen hinder of last te bezorgen
2-Verhuurder zal de privacy van de huurder respecteren en de woning slechts betreden na afspraak met de huurder.Uitzondering indien misbruik van het gehuurde vermoed wordt.

Lijkt me dat de verhuurder hiermee artikel 16 overschrijdt..? ik wil een gesprek met de verhuurder aangaan maar dan wel van te voren even goed mijn rechten weten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (2)

Als huurder heb je ook recht op ongestoord huurgenot. Ik raad je aan om rechtshulp in te schakelen. Er moet een deugdelijke brief met de juiste formulering worden gestuurd aan de verhuurder; wellicht moet contact opgenomen worden met de gemeente want niet alles mag zomaar . In het ergste geval moet er een kort geding komen en dat kan je alleen goed op poten zetten via een advocaat/procureur.
Er kan ook sprake zijn van een verlaging van de huursom wegens de hinder ( al aan de stank gedacht? die paarden doen hun behoefte vlak naast jouw bed). Geluidsisolatie zal niet helpen , in elk geval niet voldoende, ik heb hier in ervaring.
Een goed gesprek met een jurist is van groot belang: die zal je o.a.vragen of er al sprake was van het plan van stallen van paarden, toen je de huurovereenkomst aanging. Neem je contract mee als je gaat praten. Er moet aan heel veel worden gedacht, dus ga niet zelf wat zitten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zal eerst moeten uitzoeken, of er wel een woonvergunning zit, op het gedeelte van de stal waar jij woont, als die niet is aangevraagd en niet is afgegeven, mag jij daar officieel niet eens wonen, omdat er geen woonbestemming opzit, als jij dan stappen gaat ondernemen, om de eigenaar tegen te houden, in de stallen naast jou paarden neer te laten zetten, kan de gemeente moeilijk gaan doen en jou en de eigenaar, een verbod op bewoning van jouw woongedeelte geven. Maak dus geen slapende honden wakker, als je hieraan twijfelt. Weet je zeker dat er een woonvergunning op dat gedeelte zit, dan kun je alsnog naar een rechtswinkel stappen om te overleggen wat te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is het toch een betere optie om te vragen om goede isolatie, hou er wel rekening mee, dat je op een dag in de problemen kan komen door deze bewoning, het klinkt namelijk niet zo, alsof het goedgekeurd is door bouw en woningtoezicht voor bewoning en dat zij de vergunning hebben afgegeven. Maar ik kan er ook volledig naast zitten. Maar iedereen kan een contract maken en dat uitprinten, ik denk dat je officieel geen poot hebt om op te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook al ben je bij de gemeente ingeschreven, dan nog kan er geen woonvergunning zijn afgegeven, als je een ander huisnummer hebt, bijv hetzelfde maar dan met A erachter, zal dit wel het geval zijn, maar anders kan de gemeente denken dat je daar op kamers zit. Niet iedere aanbouw of bijgebouw is geschikt om te bewonen en voor dat soort gevallen, waar jij ook verblijft, moet apart een woonvergunning afgegeven worden, dat gebeurd na controle van de afdeling, bouw en woningtoezicht van de gemeente, er hoeft maar 1 iemand je bedoeld of onbedoeld te verraden in zo'n geval en je wordt je woning uitgezet. Met of zonder huurcontract.
Pieter2011
11 jaar geleden
Volgens de wet moet woonruimte aan allerlei strenge eisen voldoen op bouwkundig gebied, op het terrein van brandveiligheid etc. Je mag dus echt niet 'zomaar' iedere schuur of stal als woonruimte verhuren. Het lijkt er in dit geval op dat de eigenaar illegaal verhuurt.
In dat geval kun je je natuurlijk nooit op een wettelijke regeling beroepen als je het ergens niet mee eens bent. Want volgens diezelfde wet mag de eigenaar de ruimte waarschijnlijk helemaal niet verhuren. Op zo'n moment is ook een huurcontract dus niets meer waard.