Telefoongesprek als bewijsmateriaal geldig?

Een rechter wil een telefoongesprek, dat NIET opgenomen werd, als bewijsmateriaal gebruiken, omdat personen die bij het telefoongesprek aanwezig waren, vaststelden dat de opgebelde persoon zeer schrikachtig en ongerust reageerde. Kan dit bewijs geldig zijn? Is er wetgeving / informatie omtrent telefoongesprekken als juridisch bewijs?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je vraag misschien wat nadere toelichting nodig heeft. Als het gesprek niet is opgenomen kan het ook niet als bewijs dienen lijkt me, maar bedoel je dan dat degenen die het gesprek gevoerd hebben een verklaring afleggen en dat als bewijs moet dienen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er werd een leugenachtige mededeling gedaan: men zei dat er een belastinginspectie zou komen; dit was een "leugen". Hierdoor werden door de opgebelde persoon een aantal acties genomen, die niet nodig waren en heeft deze persoon paniekerig gereageerd. De opgebelde heeft een proces ingespannen tegen de beller om een aantal (nodeloze) kosten te recupereren. Er waren getuigen dat de opgebelde paniekerig reageerde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rechter kan dat gebruiken ja. Er was sprake van een gesprek met getuige, die zagen hoe de persoon reageerde.
Ik denk echter wel dat een goede advocaat dit al snel teniet kan doen. Want het is wel een bewijs, maar een goed bewijs is het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, het gaat hier dus niet om het gesprek zelf, maar om de getuigen. Dat is inderdaad mogelijk.

Antwoorden (1)

Een rechter mag alles wat ter zitting komt gebruiken voor waarheidsbevinding, hij dient alleen het geen dat ter zitting komt te toetsen of het rechtmatig verkregen is, dus ja ook een dergelijk telefoon gesprek mag gebruikt worden, zeker als beide partijen te kennen geven dat het gesprek heeft plaatsgevonden.

Wat voor waarde een rechter aan een dergelijke getuigenis geeft is moeilijk in te schatten.