Om welke redenen is zelf alcohol stoken illegaal?

Toegevoegd na 6 minuten:
Voor eigen gebruik welteverstaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K

Het beste antwoord

Het produceren van alcohol is illegaal om twee redenen,
de Staat loopt de accijns op alcohol mis.
De alcohol kan vervuild zijn met andere alcoholen als methanol, wat zeer vergiftig is.
Destilleren is wat men stoken noemt, zelf alcoholische dranken maken door gisting is mi. niet verboden, het destilleren om hogere alcoholpercentages te bereiken echter wel.
Sommigen proberen spiritus te destilleren.
door het geringe verschil in kookpunt tussen ethanol en methanol komt de methanol onverkort mee met de ethanol en is het niet meer blauwe en of stinkende spiritusdestillaat even VERGIFTIG als gewone spiritus.
Omdat het echter meer naar zuivere alcohol smaakt (methanol proef je NIET in ethanol) drink je dit zware gif zonder je daarvan bewust te zijn.
Vandaar dat het verboden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vanaf 15% alc. mag je zelf geen alcohol meer produceren. Bier en wijn mag dus wel, mits voor eigen gebruik.
Deze regelgeving staat alleen in de wet op accijns. Het heeft dus alleen te maken met geld wat de overheid misloopt op sterke drank. Het gevaar van methanol komt alleen om de hoek kijken wanneer mensen domweg spiritus gaan proberen te scheiden ofzo. Bij hobbymatig stoken is methanol nooit een echt gevaar. Daar zijn geen incidenten van bekent. In bier en wijn uit de supermarkt zit overigens ook een laag gehalte methanol. Daar hoor je niemand over en is nog iemand blind van geworden. Het argument van gevaar wordt sterk overtrokken en is niet de reden van verbod op sterke alcohol destileer praktijken.

Andere antwoorden (6)

De reden is, dat daar een wet voor gemaakt is, die dat verbiedt. De regeringen willen strikt in de hand houden wie dat maakt. Dan kunnen ze de kwaliteit kontroleren en de accijns heffen.
AWM
14 jaar geleden
Voor eigen gebruik is alcohol stoken niet illegaal. Je mag je eigen biertje brouwen en wijntje maken. Pas als je gaat verkopen, ben je illegaal bezig. Je ontduikt de belasting met name de accijns. Verder zou je dan het precieze alcoholpercentage moeten vermelden etc. etc.
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het in het bezit hebben van een distileerketel is verboden.
Omdat je daar geen belasting over betaald.

Heertje Bos wordt dan boos......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat voorberijdingshandelingen ook strafbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Stoken?........ dat is toch illegaal?"
Ja dus.
In het land waar we alles gedogen en ons kapot slikken aan de xtc pillen, is het illegaal om zonder vergunning thuis drank te stoken voor eigen consumptie.
Je mag thuis wijn en bier maken en daar blijft het bij. Dat heeft hoofdzakelijk alles met de accijns te maken.
De ambtenaren in Den Haag willen dat je over elke druppel alcohol accijns betaald.
Als je zo eerlijk wilt zijn om een vergunning aan te vragen krijg je een brief thuis van de belastingdienst met zeer ambtelijke teksten.
Daarin staan een aantal regels waar je aan moet voldoen.
Voor meer informatie:
Belastingdienst, directie douane Rotterdam, tel.010 2442333

Met alcohol wordt bedoeld drinkbare alcohol, de zogenaamde ethanol ook ethylalcohol genoemd. Alcohol is het product dat ontstaat bij het vergisten van suiker. De vergisting wordt gedaan door gistcellen die de suiker in een vloeistof omzetten in alcohol en koolzuur. Er zijn meerdere manieren om zelf alcohol te maken:
Fruit laten gisten ,zoals druiven,appels,peren,kersen enz.
Granen laten mouten,het zetmeel wordt omgezet in suikers, en dat laten gisten, zoals bier, en als basis voor jenever,whisky,wodka enz.

Even een receptje.
De eenvoudigste manier om alcohol te maken (stookwijn) is het vergisten van suiker.
Daar hebben we voor nodig:
5 kilo suiker
5 gram citroenzuur
10 gram voedingszout (een soort kunstmest voor de gistcellen)
gist (er zijn vele soorten o.a. bakkersgist )
2,5 liter water
een mandfles met een rubberstop
een waterslot
grote pan (minstens 5 liter)
roer lepel
Alles wat je nodig hebt is bij de gespecialiseerde drogist verkrijgbaar.

Nu komen we op een van de bekendste verhalen als argument tegen stoken: je kunt er blind van worden.
Dit slaat op de aanwezigheid van methylalcohol.
Methylalcohol is een giftige alcohol die in een geringe, onschadelijke hoeveelheid ontstaat uit houtachtige bestanddelen, zoals appelsteeltjes en fruitschillen.
Methylalcohol, of methanol ontstaat bij de gistingsprocessen, bij bijvoorbeeld appels en peren, in zeer kleine hoeveelheden.
Bij het vergisten van suiker komt er dus vrijwel niets uit omdat hier geen hout bestanddeeltjes in zitten.
Als je serieus te werk gaat hoeft methanol absoluut geen probleem te zijn, bij het stoken vangen we de voorloop op en gooien die weg.