Waarom is drugs in nederland legaal?

Dat is de vraag die mij als eerste wordt gesteld wanneer ik in het buitenland op vakantie ga en vertel dat ik uit Nederland kom.15jaar geleden wisten bv de Amerikanen niet eens waar Nederland lag en nu is het eerste waar ze het over hebben ,Amsterdam daar waar drugs zomaar te koop is.Maar waarom is het juist in Nederland legaal ?Wat willen we ontdekken of wat willen wij bewijzen.Of wat willen wij hier van leren.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoel natuurlijk softdrugs.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
8.4K

Antwoorden (12)

De meeste gevangenen in Nederland zitten daar wegens drugs-gerelateerde misdrijven, dus je kunt die mensen snel uit de droom helpen.
AWM
14 jaar geleden
Drugs is niet legaal in nederland, alleen softdrugs wordt gedoogd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien vergis ik mij maar volgens mij is Drugs helemaal niet gelegaliseerd maar wordt het gedoogd. En dan praten we alleen over softdrugs en niet over harddrugs. Gedoogd is nog altijd iets heel anders dan gelegaliseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drugs zijn niet legaal in Nederland.
Voor bepaalde soorten softdrugs geld het gedoogbeleid. Coffeeshops mogen wiet en hasj verkopen, maar jij mag dat niet. Dat is verboden.
De rede dat de Nederlandse regering er voor heeft gekozen om verkoop van softdrugs in coffeeshops te gedogen is om te voorkomen dat de drugs op straat verhandeld zal worden. Straatverkoop brengt veel overlast met zich mee.
En door coffeeshops toe te staan, verdient ook de overheid geld aan drugsverkopen. Er wordt immers gewoon 19% btw over geheven.

Maar, harddrugs zoals cocaine speed etc is niet toegestaan. Als iemand word betrapt met wat ze noemen een 'gebruikershoeveelheid, wordt dit nog wel eens door de vingers gezien. Als iemand meer dan deze hoeveelheid bij zich draagt, is dit strafbaar..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol en sigaretten zijn toch ook legaal overal? Alcohol wordt zelfs regelmatig onder de harddrugs gerekend.
Zo'n heel groot verschil met een stickie en een sigaret is er ook niet.

Toegevoegd na 2 dagen:
Dan 't antwoord op de vraag waarom wiet (marihuana) zo streng verboden is in de USA:
http://www.youtube.com/watch?v=RLkOddgjYuY
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Amerika worden alcohol en sigaretten toch ook toegestaan? Da's ook gewoon drugs.
Wat ik dus probeer te zeggen: er is weinig verschil tussen Amerika en NL... Alleen pakken ze daar wiet toevallig harder aan. De vraag zou dus wellicht genuanceerder kunnen: 'Waarom pakken ze in Amerika wiet veel harder aan?'. Ik weet trouwens niet precies wat je met 'verwijt' in dezen bedoeld: wie zou ik iets (kunnen) verwijten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
No problemo :)
Softdrugs wordt gedoogd om te verkomen dat mensen die eens een keer wat drugs willen proberen gelijk met zware criminaliteit en hard drugs in aanraking komen.

Softdrugs is relatief ongevaarlijk dus om erger te voorkomen is besloten het te gedogen.

In Amerika gebruiken ongeveer net zoveel mensen softdrugs als hier, alleen al deze mensen komen hierdoor ook gelijk in contact met hard drugs. Nederland heeft procentueel minder overdossissen, minder moorden wegens drugs handel en minder overlast.

Dus stel de vraag eens terug de volgende keer, waarom zou je het niet gedogen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is sowieso een land waar een heleboel kan en mag.Een aantal redenen die ik kan bedenken waarom soft drugs legaal is.

Drugs is een coffeeshop is veiliger dan het zomaar te kopen bij iemand die het kweekt er zit minder rotzooi in.

Minder criminaliteit, en minder illegaliteit.

Alles wat niet mag gebeurt toch! Denk aan harddrug en verboden wapenbezit

Met een jointje af en toe kan weinig gebeuren, tuurlijk heb je badtrips etc.. En tuurlijk heb je verslaafden maar die heb je ook met alcohol.iemand die elke maand een jointje rookt zal weinig gebeuren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het niet verboden is... Wij weten als Nederlanders dat het niet slecht is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Slecht' is erg subjectief in dezen.
Zo vind de een 't slecht dat iemand zichzelf kapot rookt, maar zal een ander dat een worst wezen; sommigen vinden 't niet slecht om ongevraagd bij anderen te roken. Anderen weer wel. Het woord 'slecht' wordt door iedereen weer anders beoordeeld.
Uiteraard is 't wel bewezen dat drugs slecht is voor je lichaam (slechter dan t.o.v. 't niet gebruiken, dan). Talloze onderzoeken tonen dat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm daar moet ik dan weer aan toevoegen dat het niet zozeer de drugs zelf zijn die slecht zijn voor het lichaam, maar meer de daar mee samenhangende leefwijze.
Een junkie leeft alleen voor korte termijn doelen. Zijn hele gezondheid zal hem/ haar een zorg zijn , zolang hij / zij maar door kan gebruiken.
Coke geeft alleen een geestelijke verslaving. Een coke of heroïne gebruiker die niet verslaafd is kan heel gezond zijn.
Wat wel weer heel slecht is, is dat drugs de neuroreceptoren in de hersenen beïnvloed waardoor de eigen neurotransmitters niet goed meer werken.
ander kan je de Amerikanen ook nog eens aan herinneren hoe succesvol de drooglegging (alcoholverbod in de jaren '20/'30) is geweest. Er is nog nooit zoveel alcohol illegaal gestookt en gedronken als toen.
Bijna alles wat je verbied gaat ondergronds dus het illegale circuit in.
Met dat besef kiest Nederland ervoor om softdrugs onder condities te gedogen. Hierdoor blijft de verkoop en gebruik zichtbaar en is het toch nog iets te controrelen. Het voorkomt dat het de echt zware criminaliteit in vrdwijnt.
14 jaar geleden
Drugs zijn in Nederland legaal/worden gedoogd, omdat men de gebruikers niet wil criminaliseren.
Dan heb je er immers een ernstig probleem bij.
Echter zou men het overal moeten doen , zodat de zwarte markt stukgaat en wij geen drugstoerisme meer krijgen.
De zwaarste drug met de meeste verslaafden en slachtoffers is alcohol, laten we dat vooral niet uit het oog verliezen.
Omdat het echter legaal is , is er rond alcoholverwerving niet veel criminaliteit, de overlast en lethale gevolgen van alcohol zijn echter op zich al erg genoeg , zou ik zeggen.
In een totaal nieuwe situatie zou alcohol ergens bovenaan in de opiumwet belanden, zelfs de werking vertoont daarmee grote overeenkomst.
Opiumgebruikers (heroine morfine, methadon etc.)
en hashgebruikers (wiet enz)
vertonen echter zelden of nooit het aggressieve gedrag welke zich bij alcoholgebruikers voordoet.
Dat heeft te maken met het sterke verlies van zelfcontrole en (dus) ontremd gedrag, waardoor je gemakkelijker in gevecht gaat mede omdat je je op dat moment van beschonkenheid onkwetsbaar waant.
Omdat alcohol ook nog eens een sterk analgeticum (pijnstiller) is, voelt men verwondingen veel minder en vecht men door, ofschoon de pijn veroorzaakt door het gevecht bij nuchtere mensen allang tot stoppen had geleid.
Welke drug je ook gebruikt, gebruik VOORAF je verstand en verzeker je van betrouwbare vrienden die je in de gaten houden, na het nemen van de drug is je situatie veel moeilijker voor jezelf in te schatten.
Gaat het mis, dan kunnen je vrienden hulp inroepen EN inzicht geven in WAT er gebruikt is, waardoor jer overlevingskansen enorm toenemen omdat men dan gelijk de juiste therapie kan opstarten.
Bij het opstarten van een verkeerde therapie-door een inschattingsfout- zijn al heel wat jonge levens vroegtijdig beeindigd.
Dat moeten we beslist tegengaan, bij stiekum gebruik in het illegale circuit leiden soortgelijke drugssituaties veel sneller tot onomkeerbare gevolgen.
Er is dus een goede reden drugsgebruik uit de criminaliteit en illegaliteit te halen.
Dit zou dan een Europees beleid moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom is softdrugs in Nederland legaal?
Softdrugs (hasj en wiet) vallen onder de Opiumwet en zijn dus niet legaal. Er wordt echter een gedoogbeleid gevoerd wat betreft softdrugs, wat inhoudt dat bepaalde softdrugs via de gereguleerde coffeeshops verkocht mogen worden (maximaal 3 gram)
Maar waarom is het juist in Nederland legaal ?
Het zit in de aard van de Nederlanders die over eeuwen cultuurhistorisch is gevormd een progressief beleid te voeren. Je ziet dit op het gebied van gelijke rechten, vrijheid van geloof, vrijheid van het woord, homohuwelijken, abortus, euthanasie, drugsbeleid, etcetera. Dit wordt ons in buitenland en met name de behoudende Amerikanen, niet altijd in dank afgenomen. Maar je ziet ook dat onze voortrekkersrol, ondanks dat het argwanend wordt bekeken, later door andere landen wordt overgenomen, omdat ze achteraf de voordelen van het beleid inzien. Denk aan homohuwelijken in sommige Amerikaanse staten en de overname van het drugsbeleid door Belgie en sommige Duitse steden of deelsteden.
Wat willen we ontdekken of wat willen wij bewijzen.
De voorstanders van het gedoogbeleid doen dat op grond van de volgende argumenten:
Bescherming volksgezondheid
Zolang drugs illegaal zijn, kan de overheid geen goed toezicht houden op bijvoorbeeld de kwaliteit van de middelen. Vanuit die gedachte gezien is de volksgezondheid juist niet gebaat bij een verbod op drugs.
Geen toename van gebruikers
Als drugs legaal verkrijgbaar zijn, zal dan het aantal gebruikers toenemen?
Bestrijding kost veel geld
Voorstanders van legalisering van drugs wijzen er graag op dat de 'war on drugs' wereldwijd miljarden guldens kost, zonder dat het veel resultaat oplevert. Vooral in landen als de Verenigde Staten wordt bovendien veel moeite en dus geld gestoken in de vervolging van kleine gebruikers. Alleen al door het legaliseren van softdrugsgebruik vallen veel overtreders weg.
Mensen mogen zelf beslissen
Waarom moet er voor drugs een ander beleid gelden dan voor roesmiddelen als alcohol en sigaretten? Laat iedereen zelf de verantwoordelijkheid nemen voor zijn eigen keuzes.
Criminaliteit wordt minder
Zowel in de discussie over de (beperkte) legalisering van harddrugs als in de voorstellen om de productie van softdrugs toe te staan, is het argument dat daardoor veel criminaliteit zal verdwijnen. Verslaafden breken geen auto's open omdat ze het leuk vinden, maar omdat hun legale inkomsten niet voldoende zijn om de straatwaarde van de drugs te kunnen betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dingen illegaal maken, doet het niet verdwijnen. Drugs is een wereldwijd probleem, prostitutie een wereldwijd fenomeen (of probleem, wat je wilt). Beiden bestaan toch wereldwijd, ongeacht de straffen die er tegen worden gegeven.

Wij NLers denken dat het probleem beter te beheersen is, als je er op onze manier mee omspringt. Anderen denken daar weer anders over.

En niemand heeft gelijk, want het is nog steeds een probleem. Of er wordt een probleem van gemaakt.