Mag ik beelden van een strafbaar feit openbaar maken?

Een tijd geleden heeft iemand van van wie ik dacht dat het een vriendin was mij bestolen. Dit zelfde heeft ze gedaan bij alle leden van ons gezin.

Er zijn belastende beelden van gemaakt (omdat het vermoeden bestond dat deze zogenaamde vriendin van ons stal) en er is aangifte gedaan.

Nu wil ik alle mensen in mijn omgeving waarschuwen voor deze verschrikkelijke vrouw.

Mag ik de beelden openbaar zonder problemen openbaar maken? of mag ik posters rondhangen met haar foto..?

Mensen moet echt gewaarschuwd worden, nu blijkt dat wij niet de enige zijn geweest bij wie ze dit gedaan heeft!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (3)

Er zal een probleem zijn met de "schending van de privacy". Niet doen dus of je kunt zelf aangeklaagd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat mag beslist niet, want dat zou eigen rechter spelen zijn.
Wat wel mag is aangifte doen van de diefstal, en proberen het - illegaal want zonder haar toestemming verkregen - bewijsmateriaal te gebruiken om je verhaal te ondersteunen.

Krom, maar rechter is de wet in Nederland helaas niet. Aangifte doen dus, en hopen dat je voldoende materiaal hebt voor een veroordeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het niet gewoon dat als de beelden buiten zijn gemaakt, er geen probleem is, maar als het binnen is gemaakt zonder toestemming, dan wel? Zo zit het geloof ik.
Er komen zat beelden openbaar van strafbare feiten, die dan wel buiten plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beelden die buiten zijn gemaakt, mogen ook niet zomaar gebruikt worden. Hier heb je toestemming voor nodig van de politie. Mijn buurman heeft 3 camera's aan de voorkant van zijn huis hangen. Doordat hij lange tijd gestalkt is, heeft hij pas toestemming gekregen om de filmpjes ook daadwerkelijk te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, dus alle youtube filmpjes van festivals, koninginnedag en dergelijke zijn illegaal?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de filmpjes die op tv komen is toestemming gegeven door een officier van justitie, dat beslist de politie niet alleen.
In één van de reacties schrijf je dat de vrouw momenteel een hetze voert tegen jou en je familie en dat je om die reden de waarheid naar buiten wilt brengen. Ik kan me die frustratie goed voorstellen! Uit privacy-oogpunt mag je de beelden of naam van de betrokkene echter niet openbaar maken. De politie zal daar ook nooit toestemming voor geven. Openbaarmaking van beelden mag alleen met toestemming van het OM en met als doel om verdachten op te sporen. In dit geval is de naam van de verdachte echter al bij de politie bekend.

Maar je staat niet helemaal machteloos, denk ik. Je kunt de beelden natuurlijk wel op het internet zetten (b.v. op YouTube) als je de verdachte volledig (!!) onherkenbaar maakt. Dat kun je doen door het gezicht te 'blurren' of een balkje over de ogen te plaatsen. (Doe dat wel zorgvuldig, anders krijg je beslist een aanklacht aan je broek!). Bij die beelden kun je natuurlijk vermelden dat het om 'de verdachte (!) J.S. uit G.' gaat, zonder verdere aanwijzingen naar die persoon. De media mogen dat doen, dus waarom jij niet? Als je jouw verhaal dan, mét een link naar de video, op b.v. het forum van Opgelicht plaatst kan, naar mijn overtuiging, niemand je iets maken. Het is wel verstandig om vooraf de politie te informeren dat je dit van plan bent en waarom.
Pieter2011