Is het illegaal om een portemonnee plus inhoud niet terug te brengen naar de eigenaar?

Stel je vind een portemonnee met geld, mag je dit dan ook houden en uitgeven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb ooit een portemonnee gevonden, ik dacht ik breng hem gewoon naar de politie, had ik hem daar afgegeven,
gingen ze me ervan beschuldigen dat ik het contante geld had gejat, laatste keer dat ik iets terug breng.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vroeger, lang geleden, werden wij gewaarschuwd om àls we iets vonden, dat zéker niet naar de politie te brengen, omdat daar geregeld ingeleverde vondsten "verdwenen" !! niet gelogen, echt waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je die €60.000 gevonden langs de weg?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)) mocht hij willen !

Antwoorden (5)

Nee dat mag niet je behoort het naar de eigenaar te brengen of de politie. het is dus verboden en wettelijk is het diefstal.
ronron1212
11 jaar geleden
Officieel is dat verboden, je hebt een belangrijk eigendom gevonden van een ander. Dit kan overigens bijna niet gecontroleerd worden, dus als het gaat om een paar tientjes dat je vind, gewoon iets leuks voor je zelf kopen. Met een koffer geld met duizenden euro's is het wel verstandig om in te leveren bij de politie.

Mvg.

112freak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij weet wie de eigenaar is dan ben je vanzelfsprekend verplicht om het aan de persoon terug te bezorgen, in de staat waarin je de portemonnee gevonden hebt. Het is aan die persoon om te bepalen of jij een vindersloon krijgt.
Weet je niet wie de eigenaar is dan kan je het afgeven bij het politiebureau in die omgeving, of je kunt er melding van maken dat je dit gevonden hebt (met beschrijving van hoe het eruit ziet). Als na een jaar niemand gereageerd heeft, dan pas mag jij je de inhoud toe-eigenen.
Amadea
11 jaar geleden
DonnyD
9 maanden geleden
Je mag de inhoud toe-eigenen na een jaar zolang je aangifte hebt gedaan, zonder aangifte is die periode 20 jaar (voordat je de inhoud mag toe-eigenen). Ook heeft de persoon die de portomonnee teruggeeft altijd recht op vindersloon en deze kan dan ook een rechter inschakelen om dat te krijgen. Als er na een maand nog geen vindersloon is betaalt vervallen de rechten van de persoon die de portomonnee kwijt is geraakt en mag de vinder de inhoud alsnog toe-eigenen. Een vindersloon van rond de 10% wordt vaak als redelijk gezien
Niet zonder meer. Zie onder.
"Ben ik verplicht om gevonden voorwerpen terug te brengen?

De Regeling Gevonden Voorwerpen en het Burgerlijk Wetboek beschrijft de rechten en plichten van de vinder en van degene die de spullen kwijt is. De wet kent geen vindersplicht, maar wel een aangifteplicht. Dit houdt in dat u niet verplicht bent om een voorwerp dat u vindt, op te rapen. Raapt u het voorwerp wel op? Dan moet u het zo snel mogelijk bij uw gemeente afgeven.

Wanneer ben ik eigenaar als ik een voorwerp vind?

De eigenaar kan gedurende een jaar na de aangifte het voorwerp terugvragen. Meld de eigenaar zich binnen dit jaar? Dan moet u het voorwerp teruggeven. Is er een jaar voorbij gegaan zonder dat de eigenaar zich heeft gemeld? Dan bent u de rechtmatige bezitter van het voorwerp. U moet wel op tijd aangifte doen. Anders wordt u pas na twintig jaar de eigenaar van uw vondst. Ook sleutels en dieren kunnen gevonden goederen zijn.

Mag ik een gevonden voorwerp thuis bewaren?

De wet kent in principe geen afgifteplicht. U kunt een voorwerp dus thuis bewaren. Dit geldt niet voor gevonden paspoorten, rijbewijzen, andere identiteitspapieren en militaire artikelen. Voor deze voorwerpen geldt een ´deponeerplicht´, omdat het om gemeente- of staatseigendommen gaat. Bij het niet nakomen van deze verplichting maakt u zich schuldig aan het misdrijf verduistering. Wel kunnen sommige gemeenten een afgifteplicht in hun gemeentelijke Algemene Plaatselijke Verordening (APV) opnemen.

Welke regeling geldt er voor niet-kostbare zaken?

Voor gevonden voorwerpen met een dagwaarde van minder dan € 450 geldt een aparte regeling. De vinder kan zijn of haar vondst mee naar huis nemen, maar ook afgeven aan het gemeentehuis. Daarmee doet diegene afstand van zijn rechten. Meldt de eigenaar zich niet binnen drie maanden? Dan mag de gemeente de zaak verkopen, weggeven of vernietigen. De vinder heeft dus de keus tussen meenemen en na een jaar eigenaar worden of afgeven en alle rechten laten varen.

Wat is het vindersloon?

Meldt de eigenaar zich binnen een jaar? Dan moet u als vinder uw vondst teruggeven. De vinder heeft recht op een vergoeding, vindersloon genoemd, en mag de vondst eventueel houden, totdat de eigenaar betaalt. Betaalt de eigenaar niet binnen een maand? Dan laat de eigenaar daarmee zijn of haar rechten varen. De vinder wordt dan eigenaar.

De hoogte van het vindersloon is niet bepaald. (...)"
Computoon
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
dus oprapen is afgeven en niet houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb altijd gehoord dat het vindersloon 10 % is,maar wist niet dat dit verplicht is om te geven.
Computoon
11 jaar geleden
Het vindersloon moet een 'redelijke vergoeding' zijn. Zie de link naar de bronsite. Dat deel heb ik weggeknipt omdat het antwoord anders te lang zou worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik las het net,er wordt toch gesproken over 10 %,maar het staat alleen niet vast.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dus als het niet vast staat, dan ben ik heel benieuwd hoe deze rechtzaak gaat verlopen: http://www.metronieuws.nl/nieuws/man-opgepakt-na-eisen-vindersloon-voor-telefoon/IWIlkA!gvSQ@fhP032wnHxlUfMoQQ/ Heel interessant dit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker interessant,maar 100 euro vindersloon is wel heel veel voor een telefoon.Dit ding moet dan ongeveer 1000 euro gekost hebben.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ben ik met je eens, maar als nergens in de wet is vastgelegd hoe veel vindersloon je mag eisen. Ben benieuwd wat voor "straf" die "eerlijke vinder" heeft gehad, of gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het dan ook vreemd dat er geschreven staat dat je recht hebt op vindersloon,maar niet hoeveel.
Wie een voorwerp vindt, moet dit zo snel mogelijk teruggeven aan de eigenaar. Als de vinder niet weet wie de eigenaar is, moet hij het voorwerp zo snel mogelijk na de vondst melden bij de politie.
Na melding kan de vinder kiezen om het voorwerp thuis te bewaren of het in bewaring te geven bij de politie. Gevonden rijbewijzen en reisdocumenten mag u niet thuis bewaren. Deze moet u altijd afgeven bij de politie.

Als de vinder het voorwerp zelf bewaart, dan is hij verantwoordelijk voor het voorwerp. Dat houdt in dat het voorwerp in dezelfde staat moet blijven als bij de vondst. Hij moet dus ook voor het eventuele onderhoud van het voorwerp zorgen. De vinder is verplicht het voorwerp één jaar te bewaren.
Als de eigenaar zich binnen één jaar bij de vinder meldt, is de vinder verplicht om de eigenaar zijn eigendom terug te geven. Dat betekent dat de vinder: de vondst bij zichzelf thuis laat ophalen door de eigenaar, of de vondst naar de eigenaar terugbrengt, of de vondst naar de politie brengt, zodat de eigenaar zijn eigendom bij de politie op kan halen.