Wat is de definitie van / wat valt er wettelijk gezien onder "Openbare Weg"?

Dat een straat eronder valt, dat begrijp ik, en een trottoir ook.
Maar valt een park ook onder Openbare weg ?
En je tuin waar geen hek om staat ?
Of het grasveld bij een flatgebouw waar een bordje staat: prive terrein.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K

Het beste antwoord

"De Wegenwet geeft geen definitie van begrip ‘weg’. Aangesloten kan worden bij de definitie uit de Wegenverkeerswet 1994: ‘alle voor het openbaar verkeer opstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten’.

Hiertoe behoren ook trottoirs, voetpaden, voetgangersgebieden, rijwielpaden en parkeerplaatsen/-terreinen.

Onderscheid moet worden gemaakt tussen ‘feitelijke’ en ‘juridische’ openbaarheid van een weg. Van feitelijke openbaarheid van een weg is sprake, wanneer die weg vrij voor een ieder toegankelijk is. In dat geval is de Wegenverkeerswetgeving hierop van toepassing.

Van juridische openbaarheid van een weg is sprake, wanneer die weg openbaar is in de zin van de Wegenwet. Iedereen heeft het recht om van die weg gebruik te maken, niet slechts met toestemming van / bij gedogen door de eigenaar. "
(Bron: http://www.vng.nl/onderwerpenindex/milieu-en-mobiliteit/wegenverkeerswet/vragen-en-antwoorden-wegenwet-openbaarheid-van-wegen)

Simpel gezegd: de weg, hetgeen er links en links naast ligt en datgene wat er onder ligt.

Een park behoort tot de 'openbare ruimte' net als een gemeentelijk plantsoen of een trapveldje dat voor iedereen toegankelijk is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als er een bordje 'privéterrein' of 'Verboden toegang art. ...' staat, is er geen sprake meer van 'openbare weg' of 'openbare ruimte'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als er een bordje 'privéterrein' of 'Verboden toegang art. ...' staat, is er geen sprake meer van 'openbare weg' of 'openbare ruimte'.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Openbare weg is alles wat buiten is en wat voor iedereen toegankelijk is. Dus geen prive terreinen als dat is aangegeven of tuinen van huizen.
ronron1212
11 jaar geleden
In de wegenlegger van de betreffende gemeente is vermeld wat al dan niet openbare weg is. Dit is veelal niet online te vinden bij de gemeente, maar alleen ter inzage, vaak alleen op afspraak.