Wat kan ik doen als er aangifte tegen mij word gedaan van een valse beschuldiging (laster)?

Hallo,

Ik kreeg vandaag een email en een voicemail bericht binnen van de politie.
Nu weet ik wel al waar het over gaat,

Ik zou het eens ff uitleggen:

Sinds bijna een half jaar is mijn relatie met mijn ex vriendin voorbij.
wij wisten elkaars wachtwoorden van facebook en me ex vriendin heeft meteen haar wachtwoord veranderd van facebook toen het uit was. geen probleem. totdat ik een screenshot gestuurd krijg dat mijn ex mij beschuldigd dat ik haar facebook gehackt zou hebben. Ik zou berichten posten en privéberichten sturen met haar FB om haar zwart te maken. alleen ik heb geen wachtwoord van haar FB en er bestaat ook nog zoiets als een geheime vraag?! Ik heb uit een woede reactie deze screenshot op FB gezet, en er werd dus volop op gereageerd. Ik heb uiteraard gereageerd dat ik niks meer met haar te maken wil hebben en dat ik dit niet was! Sinds vandaag heb ik een email en voicemail gekregen met het verzoek om op het politie bureau te komen. Hoe kan ik mij hier tegen weren? Blijkbaar worden er uit mijn naam dingen beweerd over mijn ex met haar eigen FB account. Ik ben al bewijzen aan het verzamelen waaronder de screenshot met reactie's dat ik niks met haar te maken wil hebben en met rust gelaten wil worden. Ik lag net te malen en ik zie haar er nog wel voor aan om met dr laptop voor mijn huis te gaan staan en zelf die berichten en posts op FB te verzenden zodat mijn ip adres zichtbaar is. (het ww van mijn wlan en ip adres weet ze) wat kan ik hieraan doen?? alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K

Antwoorden (2)

Je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen is. Dus dat houd in ze moeten met verdomd goede bewijzen komen. Daarnaast duurt inderdaad eerlijkheid het langst. En het is niet zodat je meteen in een cel wordt gegooid en de sleutel wordt weggegooid. Als ze je willen spreken willen ze jou kant van het verhaal om te kijken of er daadwerkelijk een strafbaar feit is. Daarna kijkt de officier of er rede is tot vervolging. Meestal is het gesprek om als je het gedaan zou hebben je erop te wijzen dat als je doorgaat je vervolgt kunt worden. Bel de politie vraag of er inderdaad een aangifte tegen je loopt. Ga op gesprek en maak je niet druk als je niets gedaan hebt is er ook echt niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je ex aangifte heeft gedaan. Bij elke aangifte heeft de politie de plicht om te onderzoeken of er sprake is van een strafbaar feit. Het is logisch dat ze jou vragen om jouw kant van de zaak te vertellen. Dat je gevraagd wordt om wat uitleg te komen geven op het politiebureau wil niet zeggen dat ze vinden dat je ex gelijk heeft. Ze verzamelen alle puzzelstukjes. Op basis daarvan zal het openbaar ministerie beslissen of ze er een zaak van maken of niet.

Als je te goeder trouw bent zou ik gewoon gaan en eerlijk vertellen hoe de vork in de steel zit. Advies is ook om niet te liegen, ook niet over kleine dingetjes. Als ze daar achter komen dan geloven ze de rest van je verhaal natuurlijk ook niet meer.

Succes met het gesprek, maar maak je niet te druk.