Mag je op de openbaren weg een auto besturen met chroom of spiegel lak?

Is het wettelijk toe gestaan in het openbaar een auto te besturen met licht reflecterende lak zo als chroom of spiegel lak

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (2)

Nergens heb ik gevonden dat het verboden is maar dat is wat anders dan dat het toegestaan is :-)

Je zou bekeurd kunnen worden op grond van artikel 5 van de Wegenverkeerswet, het 'kapstokartikel' waaraan van alles gehangen kan worden:

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Dat gevaar is hier natuurlijk het risico op verblinding bij medeweggebruikers bij fel zonlicht of wanneer met licht op moet worden gereden.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht ooit ergens gehoord te hebben, dat deze kleur niet mocht ivm de verminderde zichtbaarheid van het voertuig. Wat gevaarlijke situaties kon opleveren.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zou je dan zo'n oude Airstream niet meer mogen gebruiken? https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/AirstreamTrailer.jpg
Ja, dat mag. Mogelijk moet je de kleur van je auto wel laten aanpassen op je kentekenbewijs.
AlphaLimaSierra